2019-09-26 18:43
2019-09-25 21:56
James Bond 007 - 1983
Den första spellicensen för den martinipimplande spionen gick till Parker BrothersDet gjordes förstås ett annat Bond-spel redan 1982, men till det spelet saknades licensen.Parker Brothers hade dessutom redan fått till sig en stor licens året före den här. De hade redan skapat Star Wars: the Empire Strikes Back (1982). Jag tycker de lyckades bättre 1982 med sitt Star Wars-spel, även om inte heller det är så mycket att hänga i julgranen i efterhand.Men i Star Wars: the Empire Strikes Back fick spelaren åtminstone röra sig något friare och mekaniken var inte lika enahanda som den är i James Bond 007.James...
2019-09-25 20:47
Shaken but Not Stirred - 1982
James bond blir kanske inte sexigare i textformMin känsla för textäventyr är ofta att jag inte pallar. Det kräver en hel del från spelaren att sätta sig och läsa, att för sitt inre måla upp den grafiska bilden. Men det var ganska ballt för sin tid. Visst kan man tänka sig att det inte är mödan värd. Att man lika gärna kan läsa en bok.Å andra sidan skriver jag just nu en krönika eller blogg, och du förväntas läsa. Min blogg är som ett textäventyr med lite klickbara länkar här och där som tar läsaren till en annan artikel i...
2019-09-25 14:06
Punch-Out!! - 1983
Före där fanns Nintendo Entertainment System och Mike Tyson, fanns det arkadPunch-Out!! är alltså inte i det här fallet det klassiska spelet Mike Tyson's Punch-Out!! (1987) till NES. Punch-Out!! är i det här fallet det klassiska arkadspelet skapat av Nintendo. Det som senare skulle bli Mike Tyson's Punch Out!! med en del modifikationer.Punch-Out!! har ett högre pace än den version som skulle komma till NES. I sann arkad-anda är det också skönare att vila ögat på. Det är inte så skarpa konturer som vi senare skulle få till våra hemmamaskiner.Ljudet är också mestadels objektivt bättre, men det blir lite tjatigt...
2019-09-25 09:30
Nya retrotag med bloggen
Jag har mina fixa idéer för mig i mitt skrivande. Det har jag alltid haft.När jag arbetade som dramatiker använde jag mig av en slumpgenerator för att fastslå hur mycket tid jag skulle lägga åt mitt skrivande per dag. Jag skapade ett spel av mina arbetsrutiner, och det funkade bra tills jag började berätta om rutinerna för andra. Det var då jag förstod att det kanske är något fel på mig.Det är förmodligen något fel på mig, men det är inte alltid av ondo. Det finns fortfarande ingen jag känner som producerar kvalitativ text så snabbt som jag, och jag...
2019-09-24 21:05