Boklusens Bokblogg 6 2022-11-05 05:00 Topp 2022 - Augusti Hemligheternas bibliotek - Janet Skeslien CharlesSarahs lag - Marie H Lundh...
Boklusens Bokblogg 2 2022-11-03 05:00 1959 - Ingrid och Georg För ett par veckor sedan var jag på ett författarsamtal på Hammarö bibliotek med Helena von Zweigbergk. Ett mycket intressant samtal och jag blev så sugen att läsa alla böcker Helena skrivit. Jag köpte med mig 1959 Ingrid och Georg och fick den signerad. Nu har jag läst den och jag är så glad över det. En riktigt väl berättad historia där man får inblick i vardagslivet hos en ung familj 1959. Kvinnors liv ihopvävd med mat, kläder och ett Stockholmsliv vid den tidpunkten. Jag vill verkligen rekommendera boken och själv ser jag fram emot nästa bok som Helena skriver på just...
Boklusens Bokblogg 3 2022-11-01 05:00 Tedags på Café Solros Nu har jag läst ännu en bok av Milly Johnson, Tedags på Café Solros. Här möter vi Connie, vars man har en städfirma där Della arbetar. Della som är förälskad i Connies man upptäcker att han vänstrar med en annan anställd på firman och känner sig bedragen. Hon berättar detta för Connie och de börjar smida hämndplaner tillsammans. Boken är en riktig tegelsten och bitvis har jag svårt att hålla rätt på alla namn. Det är många städerskor och kunder som förekommer i berättelsen. Jag kan nog känna att berättelsen hade tjänat på att kortas ner en del då jag upplevde...
Boklusens Bokblogg 15 2022-10-27 05:00 Värma händer Värma händer är Katarina Widholms andra roman om Betty som numera arbetar på ett förlag och har fullt upp att hantera maken och dottern. Inte helt enkelt då maken har många svårigheter. Intressant att få fortsätta följa Bettys liv och förhoppningsvis kommer en tredje bok framöver då vi även kan få fortsättningen. Det blir ett stycke svensk historia samtidigt som man får följa ett kvinnoperspektiv på nära håll. En berättelse som jag tyckte mycket om....
Boklusens Bokblogg 14 2022-10-25 05:00 En hamn i stormen I Birgitta Bergins En hamn i stormen möts sju främlingar för att ha en weekend på ett hotell på Pater Noster. Alla är där av olika anledningar. Vädret blir sämre och sämre och i samband med det lockar det fram de värsta hos dem allihop. Relationerna knakar minst sagt. En spänningsroman med fokus på relationer vilket jag tycker om. Spännande och intressant! Gillar sista kapitlet lite extra....
Boklusens Bokblogg 14 2022-10-20 05:00 En drömresa för fyra Milly Johnsons böcker är riktigt härlig feelgood och så även denna, En drömresa för fyra. Här får vi följa fyra vänner på en lång kryssning i Medelhavet samt deras liv före resan. Fyra olika liv, olika förutsättningar och personligheter. Hur ter sig livet när det blir dags att gå i land? Man kan ju förändras och ha nya perspektiv efter att ha varit på semester i ett par veckor. Härliga personporträtt och det känns som att man lär känna alla fyra under resans gång....
Boklusens Bokblogg 5 2022-10-17 05:00 Bokträdgården i Primrose Hill Bokträdgården i Primrose Hill av Sarah Jio är en fantastiskt mysig roman om en bokhandel i London. Denna bokhandel tillsammans med tillhörande lägenheter ärver Valentina av sin mamma som hon blev övergiven av när hon var elva år. Lämnad utan svar med många frågor naturligtvis. I lägenheten/bokhandeln har mamman lämnat diverse ledtrådar så att Valentina i efterhand lär känna sin bortgångna mamma och kvarteret och dess invånare. Feelgood blandat med sorg, härliga relationer och så böcker! Mycket fin läsning!...
Boklusens Bokblogg 4 2022-10-16 13:28 Topp 2022 - Juli Sarek - Ulf KvenslerSanningen om ostrondykerskan - Caroline Säfstrand...
Boklusens Bokblogg 12 2022-10-04 05:00 Förbjuden längtan Så var det äntligen dags för mig att läsa del 6 om Ellen, Förbjuden längtan av Elvira Berg. Jag började lyssna på boken och det föll mig inte riktigt i smaken så efter en stund så läste jag det mesta och då blev det så mycket bättre. Här får vi följa Ellen och hennes väninnor i en viktig tid i Sverige då man kämpar för kvinnors rättigheter och även rätten att rösta. Mycket är intressant och trovärdigt, medan det finns vissa romance-delar som i min smak blir lite för mycket. Men i det stora hela vinner det intressanta och självklart ser...
Boklusens Bokblogg 32 2022-09-29 05:00 Tjejmiddagen Jag brukar alltid längta efter Marie-Louise Marcs böcker då jag tycker att hon skriver så härligt feelgoodigt med fokus på fina relationer. Så jag slängde mig över Tjejmiddagen också med goda förhoppningar, kanske med för höga förhoppningar. För det dröjde ett bra tag innan jag kom in i boken helt. Jag längtade liksom inte efter läsningen som jag brukar göra även om jag naturligtvis tyckte om berättelsen. Vi får följa tre olika kvinnor som förenats och har tjejmiddagar en gång i månaden då de kan lyfta allt i livet med varandra. Detta störs och stämningen mellan dem blir helt förändrad. I...
Boklusens Bokblogg 19 2022-09-27 05:00 Fredagsklubben I Fredagsklubben får vi en fiktiv berättelse, fast med mycket research, om konstnären Hilma af Klint och hennes kompisgäng "De fem". Deras vänskap och intresse för det spirituella och konsten som för dem samman till deras fredagsklubbsträffar. En intressant berättelse som varvas mellan dåtid i början av 1900-talet och nutid då utställningen om Hilma af Klint sätts upp på Guggenheimmuseet i New York. En sådan här berättelse som gör att man googlar, funderar och bildas samtidigt som man tar del av en intressant historia. Jag gjorde faktiskt så att jag bara läste denna bok på just fredagar. Normalt sett så läser jag...
Boklusens Bokblogg 1 2022-09-24 05:00 Topp 2022 - Juni När vargarna kom - Charlotte McConaghyDen fjärde doktrinen - Denise Rudberg...
Boklusens Bokblogg 0 2022-09-20 05:00 Pendlarsällskapet Efter en lite trevande början drog Pendlarsällskapet av Clare Pooley igång och blev riktigt roligt att läsa. Konceptet med trevande främlingar som möts på pendeltåget och börjar lära känna varandra är ju underbart. Olika personligheter och olika bakgrund som ändå möts över åldersgränser och social tillhörighet. Iona är fantastisk! En sådan kvinna borde alla ha i sin bekantskapskrets! Trevlig läsning helt enkelt!...
Boklusens Bokblogg 23 2022-09-15 05:00 Nya drömmar i Halleholm Så var den slut. Den sista boken om Halleholm, Nya drömmar i Halleholm, av Ruth Kvarnström-Jones. Hon kommer säkert att skriva något nytt som är fantastiskt, men jag kommer ändå att sakna gänget i Halleholm. Det är feelgood med svärta och härligt persongalleri. Själv vill jag hänga på caféet och vara bästis med Lovisa och hennes kompisar. Fast om det vore verkligen hade jag önskat att det var jag som köpt bokhandeln, såklart. Tänk att ha en egen bokhandel!Riktigt mysig läsning av en mycket duktig feelgood-författare! Stort längt till nästa bok....
Boklusens Bokblogg 25 2022-09-13 05:00 Kallmyren Ojojoj, så spännande igen! Liza Marklund kan verkligen skriva spännande och intressant och jag älskar att lyssna på hennes böcker då Lo Kauppi läser fantastiskt bra. I Kallmyren träffar vi polisen Wiking igen och nu handlar det om hans döda fru som försvann 1990 i just Kallmyren utanför Stenträsk. Läsning som man bara längtar till och vill fortsätta lyssna på. Jag ser verkligen fram emot nästa bok i "Stenträsktriologin" och till er som inte läst, börja med Polcirkeln och sedan tar ni denna. Nu....
Boklusens Bokblogg 9 2022-08-30 05:00 Hemligheternas bibliotek Efter ett tips av en god vän har jag ny lyssnat/läst Hemligheternas bibliotek av Janet Skeslien Charles. Här möter vi Odile som jobbar på ett amerikanskt bibliotek i Paris vid andra världskrigets början. Ett bibliotek fyllt av eldsjälar och en romantisk tro på biblioteket och böckernas kraft. Så härlig läsning! Men vi får också följa ett Paris i krig och vad det för med sig på olika sätt. Samtidigt möter vi Odile som äldre person senare i livet och detta varvas med den yngre Odile. Klokheter, livserfarenheter och relationer. En härlig roman som jag bara ville läsa och läsa, så i princip...
Boklusens Bokblogg 10 2022-08-27 05:00 Topp 2022 - Maj Svärmodern - Moa HerngrenDen glömda kokboken - Christoffer Holst...
Boklusens Bokblogg 18 2022-08-24 05:00 Sarahs lag I min morgontidning kunde man under sommarmånaderna läsa Sarahs lag av Marie H Lundh som följetong. Jag hakade på och läste varje avsnitt och som jag längtade till varje dag. Så snöpligt att inte kunna fortsätta läsa när man ville samtidigt som det hade sin tjusning. I Sarahs lag träffar vi Sarah som blir placerad att göra sin tingspraktik i norra Sverige. Långt från Stockholm som var hennes centrum i livet. Det ställer till det lite för henne samtidigt som hon har ett tungt bagage att bära från barndomen också. Jag älskade varje kapitel av boken och ser så fram emot kommande...
Boklusens Bokblogg 26 2022-08-22 05:00 Livets lyckliga omvägar I Livets lyckliga omvägar av Charlotte Butterfield träffar vi Jessica Bay. Läkare med man och två barn. Tonårsbarn med diverse bekymmer och livet är stressigt. Plötsligt får hon möjlighet att prova ett nytt jobb som husläkare på en liten ö i engelska kanalen. För min del var berättelsen ganska länge lite intetsägande och ointressant tills det plötsligt vände och jag kände att jag kom in i berättelsen. Jag är egentligen inte så förtjust i berättelser med onaturliga händelser som man kan säga att det är i denna samtidigt så ger själva effekten en hel del eftertanke om hur våra handlingar påverkar...
Boklusens Bokblogg 17 2022-08-20 05:00 Topp 2022 - April Kaffe med mjölk - Ella-Maria NuttiLängtan över Ådala - Åsa Liabäck...
Boklusens Bokblogg 15 2022-08-18 18:00 Hannas sweet deli För ett tag sedan fick jag Kristina Ahlströms alldeles nya bok Hannas sweet deli med posten. Så fin gåva! En bok som jag tyckte så mycket om. Härliga personporträtt, så mycket gott i mat och fika-väg och bra story. Mycket att tycka om!! Nu längtar jag verkligen efter del två!! Här möter vi Hanna som är nyskild och lite nedstämd över livet. Hur det är och hur det varit. Men som alltid i feelgood så kan saker ändras och i Hannas sweet deli får vi följa med henne på den resan. Läs och njut i höstmörkret!...