grandprixracing.blogg.se 26 2022-11-01 12:16 TÄNK PÅ POCENTEN HELGE På en ledig dag kan man ägna sig åt saker man i vanliga fall inte hinner med, i det här fallet att kika in hos eminenta svenska F1 experter med genuin racing bakgrund och teknisk know-how utöver det vanliga, Anna Andersson och Janne Blomqvist. Det ena leder till det andra, först skummar man genom några inlägg, och sedan ett antal kommentarer från mer eller mindre sakkunniga f1 fans, och fastnar på den gamla klyschan COAT eller om det nu inte var GOAT, ytterplagg eller en get, eller möjligen bäst genom tiderna i fråga om F1 förare. Jag personligen har aldrig...
grandprixracing.blogg.se 24 2022-10-31 10:05 VIVA VERSTAPPEN Max Verstappen gjorde det igen, pole och racevinst, hans fjortonde seger för året och den trettiofjärde totalt. Max tog starten och höll undan fram till första kurvan rätt så enkelt, det finns gott om klös i Honda PU som limmas fast på banan med traction ur den högre skolan. Russel klantade till det och blev passerad av Hamilton i första kurvan, och sedan även av Perez några kurvor senare, det vill sig inte riktigt för Boy George nu när Hamilton har ryckt upp sig och slipper testa lika mycket som han gjorde i början av säsongen. RBR började...
grandprixracing.blogg.se 24 2022-10-30 10:24 SAME SAME Max Verstappen gjorde det igen, tog pole med lika delar av skicklighet och tur när solen tittade fram och höjde bantemperaturen, bra för RBR, mindre bra för Mercedes och Ferrari vars bilar är mer överstyrda i grunden än RBR. Den tunna luften påverkar bilarna på många olika sätt, har man till exempel problem med "drag" gillar man Mexiko där den tunna luften ser till att drag reduceras kraftigt, har man valt en stor turboaggregat istället för en små så orkar motorn bättre i den tunna luften och så vidare. Ferrari brukar vara snabba ut ur långsamma kurvor, på...
grandprixracing.blogg.se 20 2022-10-26 10:16 INTO THIN AIR AUTODROMO HERMANOS RODRIGUEZ är lika med traction och bromsar, en bana där allt aerorelaterad kommer i andra hand på grund av den höga höjden och denna tunna luften, en bana där turboaggregatet tappar andan och elkicken tar över. Stop and go, gasa och bromsa, bilen understyr som en dräktig kossa genom alla långsamma kurvor, saknar man traction ut ur sista kurvan innan raksträckan ligger man risigt till på en bana där DRS och slipstreaming kommer i andra hand. AHR är en bana där Ferrari bör ha en bra chans att utmana RBR om segern på grund av banans icke...
grandprixracing.blogg.se 16 2022-10-24 10:01 F1 SHOWADDYWADDY 33 första platser var av 13 i år, en toppförare i en toppbil skapar magiska under, och det även när teamet missar under ett depåstopp som de gjorde i Austin, Max fick jaga med maximum attack för att komma ikapp och förbi Hamilton. Den sistnämnda gnällde om Verstappens tracklimits överträdelser, dock kom omkörningen som avgjorde racet i slutet av bakrakan, RBR är giftig snabb rakt fram när Neweys design ger den vingar att stalla. Så här såg resultatlistan ut igår, till idag har det kommit en förändring på grund av att HAAS lämnade in en protest mot Alonso...
grandprixracing.blogg.se 14 2022-10-23 10:40 BLOWN AWAY Kvalet på COTA blev en chansartad tillställning där ständigt varierande kastvindar svepte in över banan och ställde till det för förarna, varje kvalvarv blev en utmaning med missade bromspunkter och överträdelser av tracklimits, något som ledde till ett antal strukna kvalvarv. Leclerc, Alonso, Perez och Zhou hade med sig ett PU byte i bagaget ,så den slutgiltiga startordningen blev följande om jag har räknat rätt. 1 Sainz 2 Verstappen 3 Hamilton 4 Russel 5 Stroll 6 Norris 7 Bottas 8 Albon 9 Perez 10 Vettel 11 Gasly 12 ...
grandprixracing.blogg.se 29 2022-10-19 10:18 TILKE´S MONSTER Dags för Tilke´s Monster, den gode Herman klippte och klistrade ihop utvalda delar av bandesign från F ettans höjdare, lite Silverstone, lite Suzuka, något från Monza och Spa, kör i mixern och skaka ut världens bästa bana. Fungerade fint i teorin men inte i praktiken, det finns banavsnitt på COTA där förarna kan hitta den rätta rytmen, men förtjusningen av flytet kastreras av några mindre genomtänkta tvära svängar i snigelfart, och av ett på sina ställen mycket ojämn underlag. Det sistnämnda har orsakat problem med valet av rideheight, man har tvingats till kompromisser med set up arbetet när banans...
grandprixracing.blogg.se 15 2022-10-09 17:14 IT´S IN A BAG Max Verstappen gjorde en Kalle Rovanperä, och säkrade VM titeln i Japan med några race kvar att köra, två unga förare som har dominerat var på sin genre av motorsport i år, och lär fortsätta med det under de kommande åren. Så, har det varit föraren som gjorde bilen eller har det varit bilen som gjorde föraren? 50-50 ligger nog rätt så nära sanningen, det är bara statistiken gentemot stallkompisen/stallkompisar som ger en någorlunda sanningsenlig bild av prestationsnivån hos föraren i fråga, dock är all motorsport materialsport och materialet i sig kan passa den ena föraren bättre än...
grandprixracing.blogg.se 34 2022-10-08 12:34 JAPANESE ASSWIPE En hundradel är inte mycket men tillräckligt, Ferrari duon kom nära, men nära skjuter ingen hare, pole nummer arton för Verstappen. Perez som fyra på behörig avstånd och Ocon som femma, bra kvalat av fransosen som kvalade ut Alonso. Sexan Hamilton gjorde det samma med Russel, Vettel överraskade med en fin nionde ruta och Norris som tia saknade det lilla extra fartmässigt den här gången. Ricciardo fick stryk av Norris igen, Bottas slog Zhou, Tsunoda gjorde det samma med Gasly, Schumacher kvalade ut Magnussen och Albon Latifi, det största gapet mellan stallkompisar i kvalet blev det mellan Stroll...
grandprixracing.blogg.se 22 2022-10-04 10:24 SUZUKA SUNRISE Suzuka nästa, men först några ord om Singapore. Jag hade tänkt att skriva om racet, men klantskallarna hos blogg.se såg till i vanlig ordning att man inte kunde ladda upp några bilder så jag var tvungen att avstå. Det är rätt så märkligt att dessa "tekniker" hos blogg.se gör samma misstag om och om igen, helg efter helg, lite Latifi vibbar över deras verksamhet. Nog om idioter hos blogg.se, racet i Singapore blev ett typisk sådant med några VSC och SC. RBR förstörde delvis Verstappens racehelg redan under kvalet, sedan klantade Max till det själv i starten och under...
grandprixracing.blogg.se 8 2022-09-28 10:28 SINGAPORE SLING Singapore Sling kan man slicka i sig hos Raffles om man gillar sötsaker, banslingan är inte lika sockrad upplevelse, den enda rejäla omkörningsmöjligheten finns i Memorial Corner, resten av banan handlar om följa John i ett makligt tempo genom långsamma kurvor. Den senaste racehelgen 2019 blev en Ferrari framgång, Leclerc tog pole, Vettel vann racet före Leclerc och Verstappen. Så, kan racehelgen 2022 bli en ny Ferrari framgång? Chansen finns, Ferrari har varit bra genom långsamma kurvor, dock har deras senaste uppdateringar handlat om att hänga med RBR på snabba rakor, något som har kostat prestanda genom långsamma kurvor,...
grandprixracing.blogg.se 23 2022-09-11 18:10 JUST KEEP EM COMING Igår kikade man kvalet från dumburken i Peking, idag kikade man racet på plats i Monza, det är snabba ryck när polaren Röda Baronen drar i rätta trådar, racet var inte mycket att hänga i julgranen, men skitkul att få träffa Baronen igen, det var ett tag sedan sist. Racet,.tja, slutade precis som jag förutspådde, Verstappen tog fyra snubbar på första varvet, Norris, Ricciardo, Gasly och Alonso, några varv senare blåste han förbi Russel och satte in jakten på Leclerc. Ferrari tog in Leclerc när det blev VSC, Verstappen stannade ute och därmed var racet i praktiken...
grandprixracing.blogg.se 9 2022-09-10 18:57 THE PUNISHER Parodin på kval på Monza idag lär vara ett nytt rekord av jönseri från The Punisher aka FIA, ingen tycks veta hur startordningen till morgondagens race kommer att se ut. Det är ett antal förare som har nedflyttning på startgriden att vänta , Verstappen och Ocon med fem platser, Perez tio, Bottas ,Magnussen och Schumacher femton, och Sainz, Hamilton och Tsunoda som startar sist av alla. Varför vet ingen hur startordningen blir imorgon? Jo, för att ingen vet på vilken ordning The Punisher aka FIA har delat ut sina straffar. Verstappen till exempel har fem platsers nedflyttning,och borde...
grandprixracing.blogg.se 27 2022-09-06 09:34 CATHEDRAL OF SPEED Monza kallas för "Cathedlar of speed", det ligger något i det även om det inte går lika fort som på tyska autobahn, där en snubbe var uppe på 417 km/h med sin Bugatti Chiron, lite för fort trots den fria farten tyckte tyska polisen som vill bura in snubben på två år. F1 förarna lär slippa fängelse på Monza men fort går det, Montoya hade 372,6 km/h ett antal år sedan, huruvida årets bilar kan slå det återstår att se. På Monza handlar det om balans för hela slanten på samma sätt som på Spa, downforce är en bristvara...
grandprixracing.blogg.se 15 2022-09-04 19:09 STRATEGY GAMES Zandvoort GP blev ett strategisk rävspel när hemmasonen Verstappen tog sin andra raka seger på hemmaplan med fyra sekunders marginal till tvåan Russel, och elva sekunder före trean Leclerc. Verstappen tog starten och höll Leclerc på behörig avstånd fram till första depåstoppen där han bytte från mjuka till medium, Leclerc kom in först, Verstappen varvet efter , och kom ut igen bakom Mercedes duon och satte igång jakten på Hamilton och Russel. Det tog Max ett antal varv att komma ikapp och förbi Russel, med Hamilton gick det enklare när britten dök in i depån på varv trettio...
grandprixracing.blogg.se 4 2022-09-03 18:19 THE HARDER THEY FALL Max Verstappen gjorde det som förväntades av honom, tog pole på hemmaplan, inte med mycket men bra gjort av honom att knäcka kvalspecialisten Leclerc. Sainz på tredje plats blev inte långt efter han heller, det var jämt värre mellan topptrion, sedan blev det ett hopp ner till fyran Hamilton med tre tiondelar, och hela sju tiondelar till femman Perez som klantade till det i sitt sista försök och snurrade, något som i sin tur satte käppar i hjulen för dem som låg bakom mexikanaren i sina sista kvalvarv när de fick lyfta av för gulflagg. Verstappen kvalade ut...
grandprixracing.blogg.se 29 2022-08-31 09:11 EVERY PICTURE TELLS A STORY Zandvoort nästa, men först några ord om min blogg. Anledningen till min frånvaro gällande rapportering från Spa stavas till Blogg.se, kunde inte ladda upp några bilder och felet kvarstår fortfarande, de enda bilder jag kommer åt är några gamla från arkivet. Jag skickade mail om problemet, men intresset att åtgärda problemet tycks vara obefintlig från Blogg.se sida, det enda som intresserar dem är hur mycket reklam de kan trycka in i den här "gratistjänsten". Såna här problem uppstår ibland i samband med till exempel uppdateringen av webbläsare och liknande grejer, lätt att åtgärda med optimering, dock inte för Blogg.se,...
grandprixracing.blogg.se 0 2022-08-23 10:03 LAST CHANCE FOR ROMANCE "Last chance for romance" för Spa, den klassiska banan har inget kontrakt för 2023, och som alla vet "it takes two to tango", frågan är huruvida Spa och FIA-Liberty Media kan hitta en gemensam melodi och bestämma vem som leder och vem som följer, om de inte gör det så kan F ettans motormusik tystna för alltid i Stavelot. För mig personligen är banor som Spa och Suzuka F ettans hjärta och själ, tar man bort dem så dör sporten som just sport, Las Vegas och Miami Beach med sina Netflix vibbar må vara plånboksvänliga för FIA-Liberty Media, men...
grandprixracing.blogg.se 18 2022-08-10 10:39 SHITLOAD OF BULLSHIT Mercedes har haft åsikter om golvflex hos RBR och Ferrari, samma Mercedes testade med två "stays" i sin bil för att hålla flexandet i styr, de andra stallen lämnade in en protest hos FIA som tvingade Mercedes att ta bort en av dem. Mercedes kontrade med en protest angående golvflex hos RBR och Ferrari, FIA höll med och kom med nya direktiv om styvare golv med mindre flex, med andra ord,när Mercedes inte klarar av att bygga en konkurrenskraftig bil så tvingar FIA de andra att justera sina designkoncept på ett sätt som gynnar Mercedes. Wolff drog en snyftare...
grandprixracing.blogg.se 25 2022-07-31 18:58 MAXIMUM ATTACK Ungerns GP blev en uppvisning av Verstappen och RBR, från en tionde startruta till en vinst via en 360, ingen kunde hänga med i Max tempo, Neweys skapelse är magisk när man kan utnyttja all downforce den skapar, en välförtjänt seger för Max efter tekniska problem under kvalet. Russel tog starten och höll Ferrari duon bakom sig under trettio varv innan Leclerc lyckades smita förbi, sedan började den sedvanliga "hur man klantar till det strategisk" Ferrari show, långsamma depåstopp kryddade med felaktiga strategiska beslut inklusive valet av gummiblandning, Ferraris strateger är sanna seriesjälvmördare, skjuter sig själva i foten...
grandprixracing.blogg.se 23 2022-07-30 18:39 HUNGARIAN RHAPSODY Kampen om pole i Ungern borde ha varit en uppgörelse mellan Verstappen och Leclerc, men det blev Russel som något överraskande knep pole med 44 tusendelar före Sainz, en prestation som överraskade även Russel själv, ett varv där allt fungerade optimalt. Så, är Mercedes tillbaka som en potentiell racevinnare? Knappast, jag har svårt att se Mercedes som racevinnare av egen kraft, dem saknar en hel del racepace gentemot Ferrari och RBR, en podium finns inom räckhåll, för vinst krävs det att båda Ferrari piloter tvingas bryta racet. Hur som helst, ett bra kvalvarv av Russel, huruvida det kom...