Be inte om ursäkt för att du säljer

Be inte om ursäkt för att du säljer

”Du skickar ALDELES för många mejl! Det känns spammigt och oseriöst! Det är för mycket! Jag VAR intresserad men känner nu att det nog inte är för mig om det är sådana metoder som används.”

Fick du lite ont i magen nu?

Det här är ett utdrag ur ett mail jag fick i höstas under lanseringen av min onlineutbildning Social Brand Lab. Kvinnan ifråga valde att avsluta sin prenumeration från min maillista för att att jag mailade för ofta.

Här hade det varit lätt att få panik och känna att ”Åhhhh jag vill inte vara för mycket!”. Att kasta hela planen i soptunnan och försöka vara ”lite mindre”.

Men jag gjorde inte det. Jag kände inte så.

Jag respekterar den här kvinnan och jag kan förstå henne. Att bli mailbombad angående något man inte är så intresserad av är påfrestande.

Men då har man ju också ett val – två faktiskt i det här fallet. Man kan välja att avsluta prenumerationen (som hon gjorde). Man kunde också välja alternativet som erbjöd att man togs bort enbart från kampanjmailen om SBL, inte hela listan.

Men låt mig berätta varför jag inte fick panik. Varför jag inte längre tycker att det är jobbigt att sälja.

För att det funkar.

Så här skrev jag tillbaka till kvinnan:

Jag säljer väldigt sällan. Majoriteten av året fokuserar jag på att ge värdefullt innehåll i mina kanaler – helt gratis. Så när jag några veckor per år faktiskt säljer mina kurser så vill jag att alla ska veta det. Tidigare har det hänt många gånger att folk missat min lansering och det vill jag inte ska hända igen. Därför är jag aggressiv med min kommunikation när jag väl lanserar.

Så, tack för din feedback men jag tänker sälja när jag väl säljer. Och jag tänker inte be om ursäkt för det. Resterande ca 45 veckor om året är jag lugn i din mailbox. Om du inte är okej med det får du absolut välja att avprenumerera. No hard feelings
.”

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag säljer. Vill man inte ta del av det kan man använda sin rätt att lämna min maillista. Det är okej.

Men jag driver ett företag. Min chef (jag) kommer bli skitsur om jag inte säljer för att jag är rädd för att vara ”tjatig”.

Och allra viktigast är detta – jag hjälper människor med mina kurser. Jag ser människor förändra sina liv med mig i ryggen och det börjar med mitt sälj.

Jag kränger aldrig, jag tjatar inte. Jag försöker få människor att förstå vad jag kan erbjuda och om de är rätt person för just min kurs.

Och det tänker jag inte be om ursäkt för. Istället säger jag; ”varsågod!” 😎

2 svar

  1. Jag tycker att du är så häftigt modig och verkar så självsäker i ditt säljande. 🙂 Önskar att jag hade samma driv. Som du säger så är det ju bara att avfölja om det inte passar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

OOTD: Mermaid

Klänning – Lindex | Location – Oneglia, Italien Tjenamors! Idag är det fredag och jag varit i Övik i precis drygt en vecka. Eller Övik

Tankar efter valet

Det är extremt blandade känslor i mig idag. Valdagen igår var surrealistisk. Att få gå och kryssa sig själv var en upplevelse jag sent ska