Den andra systern tar vid där den Crimetimeprisade debuten Det sista livet slutade och FBI-agenten John Adderley  tvingas konfrontera de händelser som gjorde att han tvingades gå under jorden och tilldelades en skyddad, hemlig identitet. Bandet till Sverige har lett honom till Karlstad där han nu arbetar för den svenska polisen. I utredningen av mordet på den uppburna influencern Stella som också är grundaren av en unik dejtingapp tror han sig hitta lösningen på sina egna problem. Men det finns en udda faktor som han inte kan styra eller bortse från: den andra syster, hon som grundat och byggt upp teknologin bakom systrarnas framgångssaga.

Mohlin & Nyström har skrivit en uppföljare där vi raskt hittar tillbaka in i John Adderleys farofyllda vardag och även det rafflande tempot känns igen från föregående bok. Fallet Adderley blir inkopplad på är nytt och fristående, men författarduon ger inte sin huvudkaraktär någon chans till lugn och ro och även denna gång blir det personligt då fallet tar en vändning som gör att det kommer nära. Det skapar också, i kombination med en driven berättarstil och beundransvärd fantasifullhet från upphovsmannens sida, det vi deckarfantaster eftersträvar: den berömda bladvändarkänslan. Visserligen kan jag tycka att den här boken har en bit kvar till nivån debuten landade på, men Den andra systern är en lyckad uppföljare och ännu en solid grundsten i ett av den svenska spänningsgenrens mest lovande nya författarskap.

Den andra systern av Mohlin & Nyström är utgiven av Norstedts förlag, 2021.