Den första boken i Ragnar Jónassons nya serie Det mörka Island utspelar sig i efterdyningarna av finanskrisen som slog så hårt mot just Island. Arbetstillfällen är sällsynta och när Ari får ett jobberbjudande som gör att han måste flytta till en liten ort där en polistjänst är ledig tar han chansen. Väl på plats blir han ganska omgående indragen i en utredning där en berömd författare dött under tvivelaktiga omständigheter. Kort där efter påträffas en kvinna blodig i snön och medan vintermörkret sänker sig över Island förstår Ari att trots tillit och olåsta dörrar är människorna här ständigt på sin vakt, både mot främlingar och mot varandra.

Snöblind är en skickligt sammansatt deckare med fina karaktärsteckningar och konflikter i flera lager, för Ari måste inte bara lösa fallet utan även bestämma sig för var han själv hör hemma. Det nya livet innebär en omstart och att Ari som utomstående får kliva in och betrakta den lilla ortens invånare och deras invanda beteendemönster skapar en intressant infallsvinkel, men även Aris personliga resa ger boken en extra dimension. Ragnar Jónasson skriver lågmält och låter tragiken prägla tonläget, vilket tillsammans med det finstämda språket skapar något som känns äkta snarare än effektsökande. Snöblind handlar om människors vägval och hur de ibland slår fel, med ödesdigra konsekvenser. Mer komplicerat än så behöver inte receptet på en lyckad spänningsroman vara.

Snöblind av Ragnar Jónasson är utgiven av Modernista, 2021. I översättning av Arvid Nordh.