Nattens färger är en roman som tar avstamp i en berättelse med det ockuperade Paris som fond, men händelserna som utspelar sig under krigsåren sprider sig också likt ringar på vattnet till bokens andra perspektiv, för under 1970-talet upptäcker Vivianne att den historia mamman Elsa har berättat om hennes ursprung inte stämmer.

Året är 1938 när Elsa som nyutexaminerad sjuksköterska lämnar Sverige tillsammans med den man hon tror är hennes livs stora kärlek. Inom kort blir hon lämnad och finner sig själv ensam och gravid i en för henne helt okänd stad. Krigets intåg gör dock att hennes utbildning kommer väl till pass, behovet av sjuksköterskor är omättligt. Krigsåren påverkar Elsa starkt, och hon går från en naiv flicka till en hårt prövad kvinna som har sett alltför många patienter dö framför hennes ögon. Men det finns en ljuspunkt i hennes liv som gör att kampen för överlevnad i det ockuperade Frankrike är värd varje uppoffring.

Kristin Fägerskjöld debuterade förra året med boken Klar himmel, även det en historisk roman med starka kvinnliga karaktärer och andra världskriget som tema. Här följer hon upp succén med en ny, helt fristående bok, men tidsepoken är densamma. Elsa hamnar mitt uppe i händelsernas centrum när hennes nya hemstad Paris blir ockuperad och krigets fasor gör att hon tvingas bevittna saker ingen människa borde behöva se. Trovärdigheten i att hon låser in händelserna i sitt inre, kastar bort nyckeln och aldrig mer vill prata om de åren är stark.

Att skriva historiska romaner som utspelar sig i flera parallella tidsplan där en efterkommande generation söker svar och utforskar familjens förflutna är inget nytt grepp, men Kristin Fägerskjöld har snabbt visat att hon tillhör de främsta inom det svenska författarskrået när det gäller att hantera det. Nattens färger är en finstämd och gripande roman om en tid som ligger relativt nära, men vars historia ändå är väl värd att påminna om, och i det här fallet uppstår en fin samklang mellan fakta och fiktion.

Nattens färger av Kristin Fägerskjöld är utgiven av Louise Bäckelin förlag, 2021.