Livet är sällan som i sagorna, lyckliga slut är svåra att hitta. Men det finns en lösning: att skriva dem själv. I Caroline Säfstrands nya feelgoodroman får vi möta flera olika karaktärer som alla har tappat gnistan. Mest central är Cecilia, som har förlorat sin älskade make. Det gäller på sätt och vis även Lisbeth, men där är mannen i allra högsta grad närvarande, det är bara det att vardagen och alla år tillsammans har gjort att de har tappat bort varandra. När en ny skrivkurs slår upp portarna är de två av deltagarna, men Klubben för lyckliga slut visar sig snart vara så mycket mer än ett sällskap för personer med författarambitioner. Här handlar det om ett större sammanhang; med pennans hjälp ska de ta kontroll över den viktigaste berättelsen av dem alla – den om deras egna liv.

Självförverkligande är ett ledord som genomsyrar handlingen i och temat är inte helt lätthanterligt, men mycket väl fångat. Det är även slående på så vis att det skulle kunna definiera hela genren, vilket gör boken till en feelgoodromanernas Rolls-Royce. Det börjar på botten, både kursdeltagarna och initiativtagaren Sam kämpar mot stora svårigheter i livet som måste övervinnas. Men hur går man vidare efter en stor sorg, och hur tar man sig igenom en kris? För alla skrivande människor har svaret varit detsamma under årtusenden; vi sätter våra tankar på pränt i ett kombinerat terapeutiskt och kreativt syfte.

Klubben för lyckliga slut handlar också om att mötas, att lyfta varandra när det känns svårt och att våga ta vara på det som är fint. Med inkännande tonfall och stor lyhördhet för mänskliga tragedier skriver Caroline Säfstrand om att våga hoppas på en bättre framtid, för de lyckliga sluten skriver sig sällan själva. Att ta små steg i rätt riktning kan kräva ett oerhört stort mod, och författarens sätt att gestalta att vi måste vara mottagliga för och våga släppa in ljuset i våra liv för att få vårt eget medlemskap i Klubben för lyckliga slut gör att den här boken blir en riktig fullträff. Sällan har jag läst en feelgoodroman där premiss och underliggande budskap harmoniserat så väl.

Klubben för lyckliga slut av Caroline Säfstrand är utgiven av Bokförlaget Forum, 2020.