Den vanligaste frågan August får är om han är släkt med DEN Strindberg, och flytten till Hovenäset vid den bohusländska kusten är inget som förändrar den saken. Ortsborna betraktar honom med lika delar nyfikenhet och skepsis. En storstadsbo som lämnat en framgångsrik karriär inom finanssektorn för starta en second hand-butik vid kusten – suspekt är bara förnamnet. Hans nya hem är också ett tacksamt samtalsämne. Huset som ingen vill hyra besitter sina egna hemligheter, vilket August omöjligen kan känna till och som ingen ämnar berätta något om.

När en medelålders lärarinna vid namn Agnes försvinner skakas det lilla samhället i dess grundvalar. Många tror att hon har halkat på de blöta, förrädiska klipporna och fallit i havet, men det spekuleras också bland invånarna om att händelseförloppet kan ha sett annorlunda ut ifall någon mer var där den där stormiga kvällen som tycks ha blivit Agnes sista.

Kristina Ohlsson har skrivit en lång rad böcker inom spänningsgenren de senaste tio åren och Stormvakt är den första i en helt ny serie med August Strindberg i huvudrollen. Den slår också in på en helt ny väg stilmässigt då den skiljer sig en hel del från böckerna om Martin Benner och serien om Fredrika Bergman. Valet av namn på huvudpersonen är i mitt tycke en rolig och smått rebellisk detalj eftersom den riktige Strindberg och hans gelikar sannolikt hade rynkat på näsan åt det svenska deckarundret på samma sätt som dagens litterära kritikerkår gör. Men så är Kristina Ohlsson också en deckarförfattare som skriver medvetna, medryckande och kaxiga deckare som kan konsten att ta för sig och leverera det lilla extra. Det gäller även Stormvakt som är en lysande start på en ny serie och en deckare där miljö, dramaturgi och berättarstil skapar en högklassig treeinghet som fängslar från första till sista sidan.

Utgiven av Bokförlaget Forum, 2020.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.