Mörkermannen är den tredje delen i trilogin om Harriet Vesterberg och morden i Lerviken. Den här gången hamnar civilutredaren Harriet i en besvärlig situation då det verkar som att någon inom de egna leden är inblandad i det fall polisen utreder. Det rör sig om ett ärende där en våldtäktsman sätter skräck i Landskrona med omgivning, och skrämmande nog tycks han vara väl insatt i hur polisen resonerar och arbetar.

Harriet kämpar även för att få tillvaron att hålla ihop på det privata planet. Hon börjar inse att hon har starkare känslor för kollegan Elias än för sin pojkvän Rikard och hennes pappa får ett tungt sjukdomsbesked som sätter hela tillvaron ur spel. Harriet måste också tackla det faktum att hon blir allt mer involverad i den pågående utredningen och när hon får ta emot hot växer obehaget. Vem följer egentligen hennes sociala medier, och vem tycks iaktta hennes minsta steg, dold i det skånska vintermörkret?

Anna Bågstam har än en gång lyckats mejsla fram en driven kriminalroman med en lika detaljerad som välavvägd skildring av huvudpersonen Harriets kamp mot såväl strama kollegor och bristen på dumlekolor som mot livsfarliga mördare. Det finns en sårbarhet och något vardagligt över Harriet som gör boken lättillgänglig, hon skulle kunna vara vem som helst av oss och tampas med vardagliga problem som är lätta att relatera till, mitt uppe i det större sammanhanget. Den här gången är också insatsen ovanligt hög, på alla områden, för det mesta i Harriets tillvaro riskerar att rasa samman eller utraderas, och hon svävar också i fara när hoten blir personliga. Anna Bågstams utvecklingskurva som författare går med den här boken fortsatt spikrakt uppåt.

Utgiven av Norstedts, 2020.

3 reaktioner till “Recension: Mörkermannen av Anna Bågstam

1. Jag älskar verkligen Harriet och den här trilogin, som nu dessvärre med Mörkermannen är avslutad. Men givetvis hoppas jag på nya böcker med Anna B, en författare som blev en klar favorit genast.