Julen står för dörren och Cilla Storm blir bjuden till fjällen av sina bästa vänner som köpt en stuga i Idre. Cilla vill inte lämna sin bästa vän och (eventuellt) blivande svärmor Rosie ensam över helgen och lyckas genomdriva att även hon blir medbjuden. Trevligt sällskap och kulinariska finesser i kombination med förstklassiga drycker borgar för en fin jul, men när en ung man hittas död i området blir den allt annat än idylliskt. Cilla som arbetar för en väletablerad kriminalpod och Rosie som är pensionerad polis kan inte låta bli att nysta i ärendet.

Parallellt med Cillas perspektiv får följa Sebastian som beger sig till Idre för att arbeta som personlig assistent. Jobbet är osedvanligt välbetalt och killen han ska hjälpa visar sig vara det musikaliska underbarnet Fredrik som tjänar kopiösa summor på sin talang. Ganska snart inser Sebastian att det är en komplex och hemlighetsfull familj han har att göra med. Han börjar så sakteliga ångra att han någonsin lämnade Stockholm, men fällan har redan slagit igen och det är för sent att slå till reträtt.

Christoffer Holst fortsätter sin serie om Cilla Storm och utvecklar begreppet feelgood-deckare till en ny nivå i Kalla, vita vinternätter. Det är en rapp, rolig och vindränkt historia som rullas upp, men det finns också ett tänkvärt djup kring manipulation och hur osynliga bojor kan göra den mest fantastiska framgångssaga till en tragedi för den enskilda individen. Balansen mellan de två elementen gör boken till en bitterljuv smällkaramell som passar för alla vinterns lässtunder och boken framstår som lika delar sympatisk och briljant tack vare författarens underhållande språk och berättarstil.

Utgiven av Lovereads by Forum, 2020.