Allt har två sidor – här är en av dem!

Hemma från Italien! Innan jag börjar sortera cirka 450 foton och få ordning på alla intryck så jag kan blogga om resan vill jag berätta tre ”solskenshistorier”. Jag poängterar gärna att inget land eller folk har bara goda eller dåliga sidor och att Grekland inte bara består av dansande, sorglösa och vänliga människor. Bland annat har jag berättat om mitt sjukvårdsblues, skatteblues och spridda skurar i blogginlägg om utskällningar och liknande.

Strand. Vågskvalp. Parasoll. Solstol. Jag. En bok. Fridfullt. Då ringer mobilen!
Nu måste jag förklara två saker. Min mobil ringer väldigt sällan så jag hoppar till var gång. Alltså höll jag på att ramla ur solstolen.
Det andra är att många uppringningar är med konstiga landsnummer eller skärmtexten ”Athens” eller ”Pireus”. Jag har lärt mig att de samtalen är antingen försäljare eller scam. Alltså svarar jag inte.
På detta samtalet stod emellertid ”Ierapetra” och jag kände så klart igen riktnumret. En uppringning från en fast telefon – vem kan det vara? Så jag svarade så där dröjande, med rösten full av försiktighet och misstänksamhet du vet. Det visade sig vara min bank som ville upplysa mig om att en vattenräkning som jag lagt in för betalning kommit tillbaka. Bankkvinnan intygade att det var inget att vara orolig för eftersom inga pengar var dragna på mitt konto. Hon fortsatte med att upplysa mig om att något nummer måste vara fel på räkningen så det var bäst att jag gick till kommunen och betalade vattenräkningen kontant.
Jag lyckades stamma fram tack så mycket och jag ska fixa det imorgon och bad om ursäkt för det besvär jag gett henne. Hon försäkrade att det var inget besvär alls.
Jag har aldrig varit med om att min svenska bank ringt och upplyst om något i den här stilen! Om en räkning kommit tillbaka där så har jag sett det i internetbanken, ingen annan information.
Tjusigt!

Min hemska förkylning – väldig hosta, rosslade som en gammal rökare som fått kol och astma samtidigt. Detta måsta bekämpas! Ner till min, som mina föräldrar alltid sa, apotekare för att inhandla medikamenter. Han rekommenderade ett pulver som skulle lösas upp i vatten. Jag masade mig hemåt, tog upp förpackningen som såg ut som om den gått upp i perforeringen vid ena sidan (så’nt som händer i kassar och väskor) och blandade första pulverdrinken.
Då ringer mobilen. Det är apotekaren som undrade om han gett mig en öppnad förpackning.
Nja, den såg lite öppnad ut, sa jag.
Då berättade han att han tagit ut en påse till en kund som ville prova. Kunde jag komma med en gång för att få en ny förpackning?
Jag försökte få honom att förstå att det inte gjorde mig nå’t om jag fått 19 eller 20 påsar, men han var envis. ”Jag vill vara ärlig, det ska vara rätt”, sa han. Jo, jo, tänkte jag, men det var väl ändå lite väl mycket väsen för en liten pulverpåse. Till slut rosslade jag fram att jag helt ärligt inte ville gå ut mer den da’n. Då sa han att kom in när du har vägarna förbi.
Några dagar senare korsade jag stora torget på väg till bokhandeln och hörde någon ropa ”Kristina! Kristina!” (jag har i många fall gett upp om att få greker att fatta Ia eller Ingrid så mitt tredjenamn används då och då). Det var apotekaren som stod i dörren till sitt apotek! Han hade fått syn på mig och skyndat sig ut. Jag gick dit efter bokhandeln och fick min pulverpåse (vilket betyder att han fick öppna ännu en förpackning…).
Service!

I en busskö på ön Lefkas stod ett par vänner till mig. De började prata med en dansk som sa enligt min väns ord: ”Han tipsade om en trevlig svensk som skriver trevligt om Grekland och lite annat i världen.” Han menade iamittilivet – just det, min blogg! Mina vänner kunde då berätta för honom (ville väl glänsa lite) att de faktiskt känt mig ”några år” vilket var en underdrift. Vi känner varandra sedan början av 80-talet! Jag blev så klart både glad och stolt!
Allt sprids inte med social medier eller på nätet – det finns en verklighet också där folk fortfarande pratar med varandra. Utan mobiler.

Under en-två veckor kommer bloggen att resa till Italien. Hoppas jag ska kunna knåpa ihop både underhållande och givande inlägg!

Ha en skön helg! Var rädd om dig och andra!

Koppla av, upplev och njut av sydöstra Kreta!
Vandringssäsong september-juni. Stadspromenad och biltur året om.
Kontakta mig för frågor och bokning.
Mer information på inspirewiz.com.
Finns också på facebook
Välkommen!

5 tankar på “Allt har två sidor – här är en av dem!

  1. Thalassa

    Ja, riktiga solskenshistorier var det! Roligt att läsa till skillnad mot ”allt” annat i media. Ibland tänker jag att jag ska sluta följa nyhetsrapporteringarna men såväl jag själv som min man är något av ”nyhetsnördar” … Så det blir nog svårt , för att inte säga omöjligt.
    Nu ser jag fram mot att följa med på din italienresa.
    Ha det gott!

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. iamittilivet Inläggets författare

      Det går inte att slå ifrån vad som händer i världen och ens närområde, i alla fall kan inte jag det men jag läser nog med lite urskiljning. Det går inte att ta in allt.

      Gilla

      Svara
  2. stadsmadam

    Underbart och hjärtevärmande läsning. Banken och apotekaren som tar kontakt på helt eget initiativ – sånt händer ju bara inte längre. Det är vi, kunderna, som ska trycka på tjugoelva knappar för att, i bästa fall, nå en alldeles riktig människa att språka med. Visst är digitalisering bra, men en del har gått förlorat också.

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. iamittilivet Inläggets författare

      Digitaliseringen i Sverige går för långt, tycker jag. Måste man digitalisera bara för att det går att digitalisera utan att fundera över syfte och nytta? Och är inte svenskar längre beredda att betala för service? Som när någon går in på ett apotek, får info och råd för att se’n gå hem och beställa via nätet för det är billigare. Om andras kunskaper och erfarenheter inte är värda nå’t så är ju inte heller den egna kunskapen och erfarenheten värd nå’t – eller? Undrar om inte alltför hög digitalisering också fjärmar människor från varandra och det är ju inte bra.

      Gillad av 1 person

      Svara
      1. stadsmadam

        Jo, i vissa delar kan jag tycka att digitaliseringen har ångat på utan eftertanke och utan att frågor ställts om syfte och mål. Bara det går att digitalisera är det bra och hurrarop. Samtidigt underlättar och förenklar digitaliseringen ju också en hel del. Så den är komplex, fantastisk och bitvis helt vidrig. Intressant det du skriver om värdet av kunskap och erfarenhet. Det funderar jag vidare på 🧐.

        Gillad av 1 person

        Svara

Lämna en kommentar