natur · resor · vackra platser · vandra · vatten

3 ställen för fina vandringar i oktober nära Karlshamn i Blekinge

Förra helgen gjorde vi inte mindre än två olika vandringar i ett oktoberfint Blekinge. Båda nära Karlshamn, där vi bor. På lördagen – vid frukost – åkte jag på ett ryggskott vilket gjorde det extra angeläget att hålla sig i rörelse. Även om just lördagens vandring var planerad sedan tidigare. På den här listan har jag lagt till ytterligare en fin oktobervandring som vi har gjort ett par tidigare år.

Men vi börjar alltså med de två vandringar vi gjorde förra helgen. En bra gratis app att använda när du vandrar i Blekinge (och som delvis funkar i hela Sverige) är Ark 56.

1. Eriksbergs stränder

Vi har besökt naturreservatet Eriksbergs stränder här i Karlshamns kommun flera gånger tidigare. Vi har då följt Allbölleleden ungefär en och en halv kilometer, till den plats där skärgårdsbåten lägger till på sommaren, innan vi vänt tillbaka till bilen. Tre kilometer totalt. Hela Allbölleleden är sex kilometer och tolv kilometer fram och tillbaka, för den som vill gå en längre sträcka. Det är också en fin vandringsled att gå, inte minst så här i oktober.

Men den här gången hade våra kompisar istället sett ut Kohageleden och den hade vi aldrig vandrat tidigare.

Båda lederna går utanför Eriksbergs vilthägn. En från vardera hållet och slutar båda i återvändspunkter. Eriksberg är ett stort inhägnat naturreservat med inplanterade djur som tar entré för besök. Men utanför vilt- och naturparkens stängsel finns en smal remsa kust där allmänheten har tillträde utan att betala. Ska du gå Kohageleden, den som vi gick i lördags, parkerar du bilen på Eriksbergs stora p-plats, utanför vilhägnet.

Den här leden går genom bokskog, över klipphällar, förbi havsvikar och ett par riktigt fina utsiktspunkter med vyer över Blekinge skärgård. Bland annat den välkända turistön Tjärö.

Vi hade lite otur med vädret som var igenmulet efter ett ganska kraftigt regn på förmiddagen. Ändå blev det en väldigt fin vandring i långsamt tempo för att undvika att halka omkull på de blöta löven. Något som också passade min ömmande rygg. Det blev nära 12 km vandring på lördagen.

Eriksbergs stränder – fin utsikt över Blekinges skärgård – trots mulet väder.
Kohageleden går utanför Eriksbergs vilthägn.
En stilla havsvik vid Kohageleden.
Här stannade vi för att fika för att sedan vända tillbaka.

2. Sydöstra Stärnö

Det finns många promenadstigar inom Sternö och Boöns naturreservat. En av våra favoritplatser för en söndagspromenad är de sydöstra delarna av halvön. Här finns vacker klippkust, flera gamla stenbrott och andra geologiska lämningar, tallskog, bokskog och en fin utsiktspunkt vid Bålabacken.

När du kör ner mot vindhamnen finns en skogsbilväg som går in till höger, ungefär halvvägs ner i backen. Kör in där och följ vägen till den slutar vid en liten p-plats så är du på den plats där vår vandring börjar.

Vid parkeringsplatsen finns en informationstavla som berättar om naturreservatet på Sternö och Boön. Där kan du också se vilka stigar som finns i området. Men använd, som sagt, gärna appen Ark 56.

Den här gången följde vi först den stig som går söder ut mot en utsiktsplats, med fikabord, på en gammal betongkonstruktion. Här har du fin utsikt över talltopparna och havet. Sedan följde vi stigar och kusten åt sydväst, bort till stenblocket Altare Hall.

År 1679 lär en engelsk brigg med namnet Altáre ha bålats upp, så att den strandade på den plats som nu heter Altare hall. Fyra personer ska ha räddats. Av dessa stannade tre och blev bofasta.

Där vände vi norr ut, gick förbi utsiktsplatsen vid Bålabacken och sedan tillbaka till bilen. Drygt tre kilometer gick vi på söndagen.

Utsiktsplats nära p-platsen.
Stenblocket ”Altare Hall”
Stenkust på Stärnö.
Bokskog på Stärnö.

3. Mörrumsåns dalgång

Det var i oktober 2020 och 2021 som vi istället vandrade den del av vandringsleden Laxaleden som går från Svängsta till Mörrum. Det är också en mycket fin vandring att göra just i oktober.

Vi hade båda gångerna stämt träff med våra vänner uppe i Svängsta vid den parkeringsplats längs Mörrumsvägen som ligger precis intill Dovrevägen i den södra delen av samhället, på den västra sidan av Mörrumsån.

Medan en av bilarna flyttas ner till Mörrum med sjutshjälp tillbaka i den andra bilen, för chauffören i den första, så väntar övriga på p-platsen. Ett alternativ för de som inte har tillgång till minst två bilar kan vara att ta buss till Svängsta och tåg från Mörrum.

Också detta en utmärkt plats för en lyckad vandring i ett vackert höstlandskap!

Rastplats vid Mörrumsån.
En plats där Mörrumsån flyter stilla.
Bokskog nära Mörrumsån.

Läs mer: Höstvandring vid Mörrumsån

8 kommentarer på “3 ställen för fina vandringar i oktober nära Karlshamn i Blekinge

1. Tufft av dig att gå 12 km med ryggskott. Någon gång ska jag vandra i en av bokskogarna i södra Sverige, det ser så härligt ut. Fina bilder från era vandringar, Stärnöbilderna tilltalar mig lite extra, stenblocket mot himlen och havet till exempel. En lite rolig mening fastnade jag för: ”…inplanterade djur som tar entré för besök.” Haha, jag hajade faktiskt till en stund!

1. :D Ja, alla formuleringar kan man ju inte lyckas med till 100%. Faktum är att ryggskottet släpper när jag vandrar. Värst är det när jag sovit eller suttit still länge. Frågan är dock om det var bra eller dåligt för läkningen att gå så långt. Det har nämligen varit ett envist ryggskott. Men nu håller det äntligen på att ge med sig!

Jag rekommenderar absolut ett besök i en bokskog någon gång. Finast på våren när löven slår ut eller nu på hösten. Men också fint mitt i sommaren.

2. Hej! Det är någon led, minns inte vilken, där det är stora mellanrum mellan brädorna i en bro över ån. Skulle du vilja skriva hur broarna är, framöver? Relevant för människors olika funktionsförmågor men också för hundägare (hundar kan inte alltid gå på sådana broar).
    Läste infon i en kommentar på någon annan vandringssida, det gjorde iaf att jag valde bort den leden.

3. Jag har hört positiva ord tidigare om Eriksberg, men då av vän som betalar både entré och sover över med möjlighet att se de ” inplanterade” djuren 😆. Får titta på dina bilder senare, sitter i skrivande stund på tåg med taskig uppkoppling…