Jo, visst finns det utrymme för Umeå kommuns partier att sänka kommunalskatten!

Idag behandlandes delårsrapporten (januari-augusti 2022) för Umeå kommun.

Resultatet för hela kommunkoncernen t.o.m. augusti är över en miljard kronor plus. 1 114 miljoner kr.

Helårsprognosen då?

Ja, helårsprognosen för kommunkoncernen är 971 mnkr varav Umeå kommuns resultat bedöms bli 687 mnkr.

Om den här prognosen skulle stå sig, så blir det All-time high för Umeå kommun. Aldrig tidigare har Umeå kommun gjort så stort överskott ett år – om vi bortser från de kommunala bolagens resultat och tittar på enbart kommunens resultat. Kommunkoncernen som helhet gjorde ett starkare resultat 2017, tack vare avyttringen av delar av AB Bostadens fastighetsbestånd.

För Umeå kommun blev det All-time high år 2021.

Vi är på väg mot ett nytt All-time high år 2022.

Under de senaste sex åren har Umeå kommun redovisat ett positivt resultat.

Vi har en till brädden fylld resultat- och utjämningsreserv, som kan användas vid sämre ekonomiska tider. Vi har gjort sådana överskott i den kommunala ekonomin under senare år, att vi alltså nu inte kan sätta undan mer pengar i resultat- och utjämningsreserven än vad vi redan har gjort. Där har vi nu 813 miljoner kr. Som säkerhet vid sämre ekonomiska tider.

I kommande lågkonjunkturer kanske inte staten kan gå in med lika kraftfulla satsningar som under 2020-2021, och då är det positivt att vara förberedd på lokal nivå för det.

Värt att beakta – Umeå kommun har två kr högre skatt än jämförbara kommuner och svenska kommuners medelskattesats.

Två kr högre skatt motsvarar omkring 660 miljoner kr mer i verksamheterna per år, än andra kommuner i Sverige. Till detta nettointäkter från vattenkraften på allt ifrån 100 – 200 miljoner kr per år. (I år är prognosen 240 mnkr plus. Bara av vattenkraften.)

Umeå kommun har alltså åtminstone 760 miljoner kr mer per år att röra sig med än övriga kommuner i vårt land. 760 miljoner kr mer varje år.

Främst beroende på att kommunen har så extremt hög kommunalskatt. Det vore ju ett misslyckande av monumentala proportioner om Umeå kommun skulle hamna på ett minusresultat. Det borde inte vara möjligt om man har 760 miljoner kr mer än alla andra kommuner. Varje år.

1 kr i kommunalskatt motsvarar 330 miljoner kr. 2 kr följaktligen 660 miljoner kr.

Umeå kommun är i år nu på väg mot ett plusresultat på 687 miljoner kr.

Självklart finns det utrymme för att låta umeåborna behålla mer av sina egna pengar. Självklart finns det utrymme för att sänka kommunalskatten i Umeå, oavsett om det för stunden råder högkonjunktur eller lågkonjunktur.

7 kommentarer

  1. Realist

    Men ni kanske skulle kolla över om inte pengarna hellre kan gå till personalen som bland annat sliter inom vården, genom att höja lönerna och förbättra arbetsvillkoren!
    Nu är ju sannolikheten att det skulle hända minimal ifall valet står mellan det och skattesänkningar!

  2. Caanita

    Här kommer ett förslag som inte har med ämnet i din blogg att göra, men ändå viktigt att få fram:
    Istället för en julgåva till kommunens anställda, bör man skänka matlådor till Ukraina.
    Lådorna kan lämnas in till Post Nord som står för transporten till Ukraina helt fraktfritt.
    Jag tror, utan att veta, att väldigt många anställda tycker att det är en god idé.

    • Caanita

      Snyggt av dig Anders Ågren, att ta in mitt förslag, trots att det inte har med ditt blogginlägg att göra!

  3. brorson

    Ja, nog finns det utrymme att sänka kommunalskatten i hela Västerbottens län, men mer i inlandskommunerna i södra Lappland än i Umeå, och höja landstings- (region-) skatten lika mycket i hela länet. Den kommunala utdebiteringen i t.ex. Dorotea skulle därmed inte bli högre än i Umeå. Vidare tycker jag att staten ska ersätta kommunerna för minst 75 % av kostnaderna för äldreomsorgen, så att utflyttade vuxna barn får bidra till omsorgen om sina gamla föräldrar i inlandskommunerna.

    Staten bör ta över räddningstjänsten (brandkåren), så att den får behövliga resurser i hela landet, oberoende av folkmängden i de enskilda kommunerna, medan närpolisverksamheten däremot bör kommunaliseras. Om inte dessa utgifter tar ut varandra får staten gå mellan. Kommunerna måste ha möjlighet att anställa egna poliser, och prioritera mellan olika kommunala utgiftsområden. Regeringsförklaringen är på det stora hela taget bra, men en punkt är jag mycket kritisk mot

    (Se mina kommentarer under inlägget Sammanfattning av regeringsförklaringen). Och det gäller socialtjänsten, som ska pådyvlas rent polisära uppgifter, varför socionomutbildningen ska förlängas med fler terminer. Vilket kommer att leda till både ökad ineffektivitet i socialtjänstens egentliga uppgifter och ökade kostnader för kommunerna. Se blivande socionomerna kommer att ta studielån för de extra terminerna och kommer sedan att kräva högre löner.

    Och vad ska de blivande socionomerna lära sig? Ska de lära sig att göra brottsplatsundersökningar i lägenheter, som har drabbats av inbrott? Ska de lära sig biljakter för att sätta fast 14-åringar, som kör trimmade mopeder (eller A-traktorer) i 85 km / h? Ska de lära sig att slåss med13-åringar, som bjuder 8-åringar på åringar på gratisknark i syfte att i ett senara sked kräva gentjänster av 8-åringarna som knarkkurirer? Ska de lär sig att utkämpa pistoldueller med 17-åriga mördare?

    Jag anar en ideologisk betingad reflex has liberaler och kristdemokrater att slaviskt följa barnkonventionen och en rädsla hos moderater för att beskyllas för att vilja sätta barn i fängelse. Mitt svar är att ungdomsfängelser redan finns, men kalls något annat, vartill karaktären av fängelser maskeras med att blanda kriminella och icke-kriminella, brottslingar och brottsoffer., så att våldtäktsoffer i nedre tonåren används som ofrivilliga sällskapsdamer åt våldtäktsmän i övre tonåren (Morgan-doktrinen). Man hindrar brottsoffren från att rymma, men lyckades inte hindra en 5-åring att rymma från barnfängelset,

  4. brorson

    Jag känner till invändningen att i de tidigare s.k. ungdomsvårdsskolorna lärdes nybörjare upp hur man begår mer avancerade brott av de mer erfarna. Men blev det är bättre, när helt oskyldiga blandas med skyldiga och börjar uppfatta sig själva som bovar och banditer, som farliga individer?

    Skulle det verkligen vara så svårt att ha separata anstalter för brottslingar och brottsoffer, som av någon anledning inte kan få erforderlig hjälp i föräldrahemmet eller genom en familjehemsplacering? Man måste tydligen också ha skiljda anstalter eller avdelningar inte bara för olika åldersgrupper, utan också för mer och mindre avancerade inom varje åldersgrupp. Något måste man väl kunna lära av tidigare misstag?

    Och varför öka tvångsomhändertagandena av barn och unga enligt LVU, om den unge inte har begått något brott, om orsaken är ”annat förhållande i hemmet”, som den juridiska termen lyder, vilket vanligtvis betyder att mamman har träffat en ny man, som är envåldsbenägen missbrukare? Borde inte den vuxne missbrukaren tvångsomhändertas i stället föratt ett barn ska ryckas upp från sin invanda miljö?

    Mina invändningar mot den här punkten i regeringsförklaringen är
    1. att socialen kan användas som något slags slask för alla möjliga problem, om man bara gör socionomutbildningen lika lång som läkarutbildningen.

    2. att de särskilda ungdomsfängelserna bara ska vara för ungdomar som har begått grova brott. . Enligt min mening ska ungdomsfängelserna vara för allaungdomar, som har fyllt tio är och har dömts till en påföljd, som innebär att de ska skiljas från sina föräldrar.

    Vad som då återstår bör vara socialtjänstens ansvar är barn som har begått brott, men inte har fyllt tio år, samt barn som riskerar att dras in i kriminalitet, men ännu inte själva har begått brott, vanligeen genom att de umgås med kriminella ungdomar. Som borde vara inlåsta.

    Det är ju rena fantasier att man kan nå framgångar med brottsförebyggande verksamhet, om värvarna och andra kriminella förebilder kan vistas på fri fot bland barn och unga..

  5. brorson

    Justitieministern tycker att socialtjänsten och polisen ska kunna dela lokaler i vissa fall. Ja, det tycker jag också. Helt i linje med mitt förslag att kommunerna ska vara huvudmän för närpolisen, med möjlighet att själva anställa de poliser som behövs. Socialsekreterare ska inte göra polisjobb.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.