Ska vi ha all text i rosa?

sundsvall.jpg

Det är en tidig vårkväll i maj. Närmare bestämt 9 maj 2078. Om några dagar ska GIF Sundsvall möta Bromma IK på Idrottsparken. Bromma IK, tidigare Brommapojkarna, reviderade för övrigt sitt namn efter påtryckningar från den kritiska och framåtlutande delen av samhället. Den delen som ansåg att ett mer jämställt namn på en förening som faktiskt representerar fler kön än just det manliga var mer lämpligt och i tiden.

Och nu pratar vi om en match i damfotboll. Damfotbollen som de senaste sex decennierna växt till sig så till den grad att den faktiskt gått om ett urval renodlade herrfotbollklubbar i både sponsorintäkter, publiksiffror och sportsligt utfall.

I fotbolls- och föreningsstyrelser runt om i Sverige är nu mer än hälften av ledamöterna kvinnor. Det behövdes ingen kvoteringsregel för att det skulle hända. När samhället väl vaknade och insåg att bäst resultat och avkastning i alla företag och organisationer är när kön, etnicitet, ålder osv mixas – ja, då hände det av sig självt. Någon klubb tog stafettpinnen, vågade gå först och sätta en kniv i ryggen på den patriarkala sportvärlden. Företag vägrade att sponsra annat än jämställt. Föreningars medlemmar ansträngde sig för att rösta in fler kompetenta kvinnor till diverse styrelser. Medlemmar började ställa jämställdhetskrav på sina föreningar. Hela samhället genomgick en förändring och fotbollen med den.

Så kan det gå.

Och nu ska Sundsvall möta Bromma på Idrottsparken. I föreningen klurar man på hur man ska locka fler män till matchen och till fotbollen överlag. Männen har inte längre det genuina intresset för fotboll. Sex decennier av dekadent fotbollsförfall från männens sida. Klubbarna måste hjälpa dem på traven. Guida dem framåt i livet. Övertyga dem om fotbollens förträfflighet, rolighet och dynamik. Man litar helt enkelt inte på att deras eget fotbollsengagemang räcker. Om ingen övertygar dem (läs: behandlar dem som att de är mindre kompetenta och ej självgående individer) så komma de icke till arenan. För de kommer inte att komma dit på eget initiativ. De behöver en rosa kick. En knuff i baken. Fotbollen behöver stöttas upp av något. Och man måste hitta ett sätt att göra fotbollen rolig för dem, de tafatta männen. Nja, egentligen inte fotbollen i sig utan mer det kringliggande, det som egentligen är det roliga medan fotbollen är sekundärt. Låt ett event gå av stapeln!

Ett kreativt idémöte runt ett avlångt bord. Den grundläggande problemformuleringen på storbild:

HUR LOCKAR VI FLER MÄN TILL FOTBOLLEN?

Alla tänker till, tänker så det knakar, och en idé föds. Ett serum-event ska arrangeras. Den biovetenskapliga forskningen har tagit stora kliv framåt jämsmed att männen blivit mer och mer fåfänga och måna om sina utseenden. Serumbranschen, som utlovar föryngring, cellförnyelse och bekämpning av fria radikaler, har slagit ner som en bomb på hudvårdsmarknaden och männens närvaro i denna tidigare hyfsat kvinnodominerande skönhetsvärld har vidgats enormt sista åren. Det är högst sannolikt att männens engagemang och förståelse för fotbollen kommer att stärkas av ett så pass aktivitetsanpassat event. Efter eventet kommer de att förstå bättre vad fotboll handlar om.

En inbjudan tas fram.

GUYS NIGHT!

  • Buffé med plockmat inkl 1 glas bubbel!
  • Sofia, Gabbi och Arve spelar och sjunger.
  • Utlottning av fina priser (hudvårdsserum).
  • Sebastian Larsson berättar om sin resa med ansiktsserums-märket Forever Young Loyalty.
  • Sara Nilsson pratar om Giffarna.
  • Biljett till GIF-BIK.
  • Först till kvarn! Begränsat antal platser.
  • Pris: 495:- (Biljett ingår till ett värde av 280:-)

Alla är nöjda och glada runt det avlånga bordet. De tycker att de har sett till individerna, problemet och behoven, och de har gjort en ”rolig grej”. Männen som behöver pushas att gå på fotboll. Som behöver ett annat argument än fotboll för att gå på just fotboll.

Men. Innan inbjudan går ut gör ändå Sundsvall något som få organisationer gör. De gör ett ytterst okomplicerat men ack så avgörande konsekvenstest. De testkör sin inbjudan. De skickar ut den till fem väl utvalda manliga referenssupportrar med bifogade frågor:

  1. Kan ni identifiera er med inbjudan eller behöver vi tänka nytt?
  2. Skickar eventet rätt signaler i relation till den aktiva substansen fotboll?
  3. Har vi agerat utifrån ett jämställdhetsperspektiv?
  4. Känner ni att ert fotbollsengagemang blir taget på allvar genom eventet?
  5. Är kopplingen fotboll-skönhet relevant?
  6. Är ni taggade nu?
  7. Ska vi ha all text i rosa?

Inbjudan mejlades aldrig ut.

serum