När jag i slutet av april skrev på kontraktet för ett sommarvikariat, anade jag att jag inte skulle ha så mycket "till liv" denna sommar. Det gjorde mig inte så mycket med tanke på att N inte verkade vara så pigg på att hitta på saker med varken mig eller S. Hon som alltid varit pappas flicka verkar inte ens bry sig om hans existens längre - så han och jag ligger i samma fack nu hahah.

Numera är det enbart hennes kusiner som gäller, så hon har hängt mycket med S's släkt under sommaren. I julas hade jag köpt en varsin "scratch world map" till oss alla. Det är en världskarta där man kan skrapa dem länder man besöker. I början av juli uttryckte N att hon både önskade skrapa ett nytt land samt börja träna karate. Jag hade några lediga sammanhängande dagar så vi åkte på en weekend. Och om knappt två veckor ska hon börja på karate. När hon var 5 år så började hon spela ishockey och höll på i ca 3 år. En vacker dag bestämde hon sig bara för att sluta, sen dess har hon inte varit intresserad av att ha en aktivitet överhuvudtaget. Så det gladde mig verkligen att hon nu ville testa en ny, så pass att jag också ska ta några lektioner som stöd. Mellan den 25-27 juli befann vi oss i Riga. Inget nytt land för mig att skrapa, då jag redan varit där. Det var faktiskt det första landet L och jag besökte tillsammans.

Utresan: Precis när vi ställt oss i världens längsta kö och L gått, ja då ställde C till ett himla liv... fy fan. N må börja bli smått uppkäftig, men i såna situationer så är hon guld värd. En ung svart tjej som jobbade där kom fram till oss och talade om att vi inte ens behövde stå i kön. Att det fanns en annan ingång när man har barn. Tänk att jag som ändå rest en hel del med N inte kände till det. Åh hon gjorde min dag, så himla snällt - tack så mycket! Väl inne i flyget, knappt 10 min efter så däckade C och sov under hela flygresan.

Framme - C och N utanför vårt hotellrum på Ibis Riga Centre.
Till N förtjusning fanns där en extra säng.
Direkt skulle C "ringa" till L. Den där telefonen fick inte ens andas haha.
Efter att ha bekantat oss med hotellrummet, gick vi och åt middag på Vapiano.
Kan tänka mig att det är himmelriket för hundar i värmen.
Vi strosade runt i den långa parken i närheten. Vi avrundade dagen med ett besök på donken och lite tv- tittande.

Dagen efter:
Vi började vår andra dag med en hotellfrukost som lämnade mycket att önska..... så dåligt.
Efter frukosten gick vi runt i en galleria, köpte med oss lite jordgubbar och annat gottigheter. Ett besök på donken för att därefter ha en lite picknick i parken. Jag reagerade på att det fanns en hel del kaffeautomater inne i gallerian, de måste verkligen älska kaffe där.
Efter vår lilla picknick, blev det dags för den förbokade utflykten. Ungefär en timmes båttur runt staden. En väldigt uppskattad tur! C vägrade ta på sig flytvästen och som den vattenälskaren han är ville han ju såklart kasta in sig i vattnet. Jag som inte ens kan simma, alltså paniken jag fick haha herregud... och vad N dog av garv. Men som tur är så däckade han och sov igenom det hela.
Efter utflykten besökte vi en annan galleria där N försökte smälta in i dekorationen.
Därinne åt vi middagen på restaurangen "chat". Sen gjorde vi inte så mycket mer den dagen.

Hemresan: den här dagen hoppade vi mer eller mindre över den dåliga frukosten, var där i ca 5 min. Sen drog vi till donken istället.
Vi strosade runt ett bra tag och bara spanade in allting på vår väg.
Hängde i parken en stund. Vi spenderade rätt mycket tid i parker under vår vistelse - C fullkomligt älskade möten med duvorna. De har så fina parker som sträcker sig över stora område, så mycket grönt och allmänt fridfullt. Vi verkligen njöt av vår vistelse.
Sen lunch/tidig middag på en restaurang med en udda inredning och personalkläder. Det enda N valde var potatis och en tårtbit...
Dags att byta på ungen innan vi började bege oss mot flygplatsen. Gillade blöjrummet där, verkligen anpassat för föräldrar och barn.
Hemresan gick mycket smidigare, C gnällde knappt och sov ganska omgående väl inne i flyget, hela vägen hem. Det var jag så himla tacksam över. Det var den resan det. Kul att vi ändå kunde komma iväg trots ett maxat schema. Det blev N verkligen glad över.