Den 27 juni påbörjade vi resan ner mot Gotland. Som i fjol åkte vi en kväll från Umeå för att köra Norrlandskusten ner till Nynäshamn under natten. Detta år var även Adam med på resan vilket var roligt. I år hade vi även en hyrbil då ingen av våra bilar är något att åka längre med om det inte är kris. Motorlampor som lyser, missljud i bilen osv osv i all oändlighet. Vi hyrde bil på OK/Q8 då vi där kunde hyra och alla kunde köra bilen utan att det kostade extra. Minette och Anton tog hand om det där att jämföra olika hyrfirmor och ta fram det bästa alternativet. Carro och Adam skulle resa vidare från Visby till Arlanda och slutdestination Alicante och Santa Pola så dom hade med sig en stor resväska och jag försökte kompensera upp genom att ta med en pytteliten väska. Det var verkligen inte en millimeter till övers när vi startade resan med första stopp i Nordmaling där vi skulle lämna Ronja hos min pappa.
Vi var så tungt packade att när det skymde och blev mörkt var vi tvugna att ställa om lysena då mötande trafik trodde vi hade på helljuset. Vi kom ner till Nynäshamn utan missöden och som i fjol var det en fin dag som grydde. Solen gick upp i Öster medans vi stod där i hamnen och väntade på att åka ombord. Jag tror vi alla var väldigt trötta och denna gång hade vi valt att sitta i säten på båten och inte ha hytt. Tyvärr satt vi precis vid barnsalongen och det var inte en lugn stund utan ungar som sprang fram och tillbaka och förde en massa oväsen. Jag lyckades somna några minuter här och där och Carro kunde ligga och sova i ett fönster.

Väl framme i Visby kunde vi checka in på boendet på en gång vilket vi gjorde innan vi begav oss ut i hettan. Tror det var sommarens varmaste dag jag upplevt i alla fall.
Vi hade bokat Börsen annexet vilket visade sig vara en lägenhet ovanpå ett kafé som låg precis granne med Almedalen. Jag hade Almedalens scen som utsikt när jag kollade ut från mitt sovrumsfönster. Lägenheten låg i ett gammalt hus och den var ganska mysig. Tre sovrum passade vår lilla grupp utmärkt, kök och allrum med TV och en fläkt fanns. Badrummet var fräscht med kakel och klinker. Jag skulle kunna bo där fler gånger.

Vi åkte ut mot Tofta och badade fötterna innan vi fortsatte mot Lunds Allé där Sylve Söderstrand håller till. Vi åt lunch på Café Kubanen på Lunds Allé när vi pratade med Marianne och bestämde att vi skulle komma och hälsa på samma dag.

Det första vi möttes av hos Marianne var ett föl. Vad annars? :)
En riktigt liten fining efter Heartbeat. Ganska snart bar det av till sommarhägnet där Rindi gick tillsammans med sitt föl och New Forest släktingen Ronja och hennes föl samt en hel flock alldeles bedårande Gotlandsruss! Rindi är väldigt rädd om sin fölunge och var inte alls nöjd om någon annan häst kom för nära. Då strök hon öronen bakåt och slängde lite med huvudet.
Vi fick komma fram och hälsa på Rindi och ge henne morötter. Jag fick också chansen att klappa henne. Rindis föl är så fint. En ganska smäcker (tycker jag) högbent liten fröken. Mörkbrun utan fler tecken än något vitt på ett bakben. Oerhört fin och vacker tycker jag. Vad månne hon bliva? Men så är jag ju partisk också. Ronjas föl var också fint, en hingst som var lite äldre än Rindis föl.

Som i fjol var vi även förbi dom andra hagarna som var fyllda med vackra hästar. Jag får verkligen den där "vill ha" känslan när jag ser dom :) Vi hann också förbi och kolla på Mariannes systerdotter som var på läger och red på en New Forestsläkting till Rindi (Rindis halvsyster). Kul att se detta gulliga ekipage, det är ponnytider!

Vi kom till Visby ett par dagar innan Almedalsveckan drog igång. Det märktes dels på att det byggdes podier och montrar överallt samt att det blev svårare och svårare att parkera nära boendet. För varje dag som gick blev vi hänvisade till parkeringar lägre och längre bort.

Eftersom det var hot om strejk på SAS så valde Carro och Adam att påbörja resan till Spanien på fredag istället för söndag eftersom strejk skulle utbryta under helgen om medlarna inte kom överens. Jag förstår att dom inte ville riskera att bli strandade i Sverige utan verkligen komma iväg till Spanien vilket gjorde att ungdomarnas biljetter bokades om.

Innan Carro och Adam skulle åka iväg hann vi med att åka förbi Gotlandsvåfflan som serverar magiska våfflor, vi var förbi Blå Lagunen där alla utom undertecknad badade innan vi åkte vidare till Strandcaféet i Ljugarn för att äta middag. Några kvällar var ungdomarna själva ute i Visby medans jag tog igen mig på rummet. Gammal och trött och det var varmt under dagarna på Gotland.

En dag var vi och åt på La Fontana i Visby som är en av mina favoritrestauranger på Gotland. En annan väldigt minnesvärd kväll var fredagen när ungdomarna åkt. Vi ringde till Marianne och hörde om vi kunde komma förbi en gång till och hälsa på vilket gick bra. Första stoppet blev Rindis sommarhage och ytterligare en gång hälsa på och klappa om henne och berömma henne hur duktig hon varit som fått ett sånt fint föl. Efter det åkte vi till Marinnes kompis som har två russhingstar. Tog kort på en av dom som är magiskt vacker. Den andra var också fin men "Valle" eller Valiant som han heter var den hårfagre av dom två och lätt att ta kort på.
Efter besöket åkte vi vidare till Änggårde Saloon där Marinne bjöd på pizzabuffé och efterrätt. En trevlig eftermiddag!
Det kändes lite tomt efter att Carro och Adam lämnade oss men mest tråkigt blev det faktiskt för dom. Resan till Spanien var planerad att gå från Visby till Arlanda och vidare till Kastrup för att där kliva på planet till Alicante. Vi hann bara lämna ungarna och dom tog sig till Arlanda då det uppdagades att planet från Kastrup till Alicante var inställt! Där och då på Arlanda började Carro och Adams köande vid Sas service desk. Först skulle dom inte få hjälp med nåt, vare sig hotell eller ta sig till Alicante på fredag. När SAS sen förstod att dom hade ju faktiskt påbörjat resan i och med att dom flugit SAS från Visby tidigare på dagen fick dom till slut efter mycket om och men hotellrum på Clarion Arlanda. Vidare fick dom besked att dom var ombokade till Alicante via Palma de Mallorca på söndagen. Medans jag, Minette och Anton flanerade runt på Gotland satt Carro och Adam på Clarion Arlanda. Nåja, dom hade tillgång till hotellets gym och pool så dom spenderade en del tid där. En liten parantes efter resan är att Adam får tillbaka flera tusen från sitt försäkringsbolag Länsförsäkringar för flygförseningen medans vi får ingenting som har skitbolaget Trygg-Hansa. Jag har redan tagit kontakt med Länsförsäkringar och kommer flytta alla mina försäkringar dit.
Att flytta förskringarna kommer bli nästa projekt när jag orkar ta itu med det. Redan när Carro blev hundbiten 2014 var Trygg-Hansa snåla att ha att göra med. Fick bråka med dom ganska ordentligt för att få dem att bedöma hundbetten som Gjensidinge och min gruppliv Skandia gjort. Det var alltså en snål bedömning "mitt" försäkringsbolag gjorde till skillnad från två andra - på samma bilder. Skulle bytt redan då! Nåja, den gången gav Trygg-Hansa med sig till vår fördel.

Vi hann vara på hopptävlingar på Lunds Allé några dagar där Carro själv blev tävlingssugen.
Öns hästsportbutik hann vi besöka och shoppa lite saker från. Bland annat en padd till Ingrids sadel. En liknande padd hade vi till Rindi på den tiden men under flera år så blev padden sliten och vad hittade vi inte i hyllan om inte precis det vi sökte!

På söndagen lämnade jag, MInette och Anton Visby och Gotland för detta år. Denna gång åkte vi hem på förmiddagen och inte som i fjol mitt i natten. Det blev en hemsk bilresa i fjol upp till Umeå men i år gick det bättre i alla fall för min del då jag var utsövd.

Dagen efter åkte jag och Minette till stallet där Ingrid var glad att se oss. Hon hörde att vi ropade på henne där hon stod en bit ner i sommarhagen. Hon såg oss, kom travande upp till oss samtidigt som hon gnäggade. Måste ju betyda att hon gillar oss och saknat oss.
Lägger ut fler bilder i ett separat inlägg då blogg.se inte vill samarbeta.