torsdag 13 februari 2020

Scooterutflykt i bergen

Efter att vi hämtat varsin scooter i fredags, var vi ju tvungna att göra en liten provsväng. Vi åkte helt enkelt till Albir och hem till våra vänner Rick och Sandra. De var ju inte sena att haka på, så det blev en liten provsväng runt Altea och sedan tillbaka på småvägar till Albir. Mycket välbehövligt för Bosse och mig!

Så här såg det ut i lördags morse, då vi var klara för avfärd från campingen....

Färden skulle utgå från Albir, så vi började med att åka dit och ansluta med Rick och Sandra, som skulle guida oss på småvägarna upp i bergen.

Första stoppet blev på en utsiktsplats alldeles innan byn Tàrbena, efter ett antal "hårnålskurvor". Lite läskigt i början, men vi vande oss snart....

Vi åkte sedan fram till byn Tàrbena och gjorde en liten stadsvandring. Så himla mysigt! Vilka vyer! Hade det inte varit så disigt, så hade vi sett ända till Benidorm....

Snart åkte vi vidare till nästa utsiktsplats. Där hade Sandra en liten överraskning - varsitt glas cava. Då fick vi tillfälle att skåla för Sandra, som dagen till ära fyllde år....

Tagna av vyerna for vi sedan vidare för att hitta ett ställe att luncha på. Dessvärre var det stängt på de ställen vi hade tänkt oss, så det slutade med att vi vände tillbaka samma väg och hamnade på en fin restaurang i utkanten av La Nucia - "Carbon"....

Fantastisk utsikt mot grannbyn Polop och bra mat....

Solen hade redan börjat dala när vi åkte hemåt igen. Lite frusna och fullständigt utpumpade av alla intryck från dagen, kom vi hem till husbilen. Bara att ladda om inför kvällen på "Daytona Beach". Bandet som Rick trummar i, "The Jack", hade en ny sångare på tillfälligt besök. Klart att vi skulle kolla in honom!....

Visst, vi var helt slut efter dagens scootertur, så det blev hemåt och sängen direkt efter spelningen. Vi skulle ju göra ytterligare en scootertur redan nästa dag. Gäller ju att nyttja scootrarna så mycket tygen bara håller.

Den här gången styrde Sandra och Rick oss till Finestrat - en jättemysig liten by vid foten av bergstoppen "Puig de Campana". Det blev en tidig lunch på ett typisk spanskt hak....

Sedan en liten stadsvandring....

Dagens utflykt skulle inte bli lika lång som den vi gjorde i lördags, så vi åkte småvägarna från Finestrat i riktning mot Villajoyosa. Vi stannade till för en vätskepaus vid den här restaurangen....

Stället var helt fullt av söndagsfirande spanjorer. Hade vi inte just ätit lunch, så hade vi med all säkerhet ätit där. Allt såg kalasgott ut på borden runtomkring oss. Hit ska vi ta oss någon annan gång, helt klart!

Nästa stopp blev vid den stora vattenreservoaren vid Orxeta....

Vi avslutade dagen uppe hos Rick och Sandra på deras underbara takterrass. Kolla in utsikten de har!!!.....

Skönt att kunna sitta tillsammans och gå igenom alla intryck från två intensiva scooterutflykter. En sak är i alla fall säker. Jag kan numera titulera mig som "återfallsknutte"! SKITKUL ju! Tack Rick och Sandra, som ville guida oss på småvägarna!