N99991 vinterbadar i Motala
Från Claes Hultén via Håkan Olsson kom dessa bilder mig tillhanda. De är tagna i Motala och - som synes - framkallade i mars 1969. En Ercoupé, visst. Men det tog ett litet tag att identifiera flygplansindivden. Men när så var gjort föll allt på plats: Det här är Arnold Sundquist amerikanskregisterade N99991!
Någongång i februari-mars 1969 landade man på isen på Vättern utanför Motala och flygplanet gick igenom. I bärgningsarbetet kom stjärtpartiet att slitas loss. N99991 kom dock att repereras och få ett annat bakre styrverk från en skrotad Ercoupé. Från den skrotade maskinen kom även en Continental O-200-motor att installeras.
Efter ha blivit reparerad kom N99991 få ett nytt utseende och målad svart. Därefter känd såsom Svarta faran.
Har ju tidigare faktiskt tillägnat denna Ercoupé ett eget blogginlägg. Jag saxar:
Faderskapet Bengan minns när Svarta faran, flugen av Bo von Corswandt och Arnold Sundquist, landade på Eksjö/Ränneslätt i början av 70-talet. Corswandt skulle passa på att hälsa på sin svärfar, sedan skulle man vidare till Visby.
I landningen gick bromsen sönder och inte nog med det - militären tog det mystiska flygplanets ankomst som en kuppförsvarsövning och anlände med dragna vapen. Egenligen var det på den tiden inte tillåtet med utländska medborgare och utländska flygplan på Ränneslätt, men när de väl hörde att piloterna var svenska så drog sig militären tillbaka.
Bromssystemet på Svarta faran var plockat från en havererad MFI-9. Det repererades nu lite provosoriskt med hjälp av lite delar inköpta hos en lokal järnhandlare; slangkämmor, kopparrör och klen plastslang. Att notera var också att Ercoupen hade en extratank i baksitsen och denna var ihopkopplad med övriga bränslesystemet via en slang fasttejpad utmed vingen till det "ordinarie" tanklocket.
Ercoupén kom så småningom hamna på svenskt register som SE-BEE.