Civila B 3:or
"Kakburken" SE-KAK fotograferad på det gamla flygfältet i Norrtälje.
Totalt kom fem stycken Junkers Ju 86K - svensk militär beteckning B 3 - kom att civilregistreras. Rikets Allmäna Kartverk (RAK) använde tre flygplan: SE-KAH (131), SE-KAI (174) samt SE-KAK (146). B 3 SE-KAH opererades under perioden 1952 till -54 och B 3C SE-KAI samt SE-KAK under 1955-57.
Anledningen till att typen kom i användning hos RAK var ett behov av en ersättare till en havererad NC.701 Martinet. En övertalig äldre B 3 modifierades vid CVV och blev civil som SE-KAH. Svensk Flygtjänst kom att ta hand om underhållet och utgångsbas var Norrtälje. SE-KAH återlämnades efter ett par år och istället kom två nyare B 3 med fördelaktigare modifieringstatus, SE-KAI och SE-KAK. Totalt flög RAK 1155 timmar med sina tre B 3 under fem år.
Svensk Flygtjänst hyrde B 3B SE-CBO (163) från Kungliga Flygförvaltningen 1956-57. Enligt uppgift i Lennart Anderssons bok om B 3 skulle flygplanet användas för träning i instrumentflygning. Efter att ha återlämnats kom SE-CBO ganska snart att skrotas.
Dessutom civilregistrerades B 3 nummer 126 som SE-BZO. Flygplanet inköptes av Lars "Kvast-Lasse" Westlund 1954 för Svenska Aeros räkning och var främst avsett att användas för tidningstransporter, men även annan frakt om tillfälle fanns. Och det tror jag att det gjorde: Tillfällen alltså, för jag gissar att SE-BZO nyttjades rätt lite.
Nedan: SE-BZO avställd på Bromma 1958 i väntan på skrotning.
Dessutom civilregistrerades B 3 nummer 126 som SE-BZO. Flygplanet inköptes av Lars "Kvast-Lasse" Westlund 1954 för Svenska Aeros räkning och var främst avsett att användas för tidningstransporter, men även annan frakt om tillfälle fanns. Och det tror jag att det gjorde: Tillfällen alltså, för jag gissar att SE-BZO nyttjades rätt lite.
Nedan: SE-BZO avställd på Bromma 1958 i väntan på skrotning.