lördag 28 maj 2022

London efter covid - Avresa

London baby...

Lämnade hundarna i Årjäng och åkte till Gardemoen. Flyget gick 16.30 och vi landade på Gatick vid 18.00 tiden. I från Gatwick tog vi express tåget till Victoria station. Kostade ca 16 pund. Jag hade beställt visitor Oyster card till oss. Det kan man endast göra ifrån hemlandet. Det går alltså inte att köpa när man kommer till London. Jag hade laddat upp korten så det var bara att "blippa" in och ut på tåg, tunnelbana, buss och båtar. Gatwick Express och Heathrow Express kostar mer.

Daniel flög in via Heathrow och fick den här fina vyn!

Det blir väldigt prisvärt om planen är at tåka runt lite, det är långa distanser i London. Vi åkte åt fel håll ett par gånger i tunnelbanan men det gick fint till slut. Jag rekommenderar att köpa ett Oyster card innan man åker, ladda upp det med minst 25 pund. Det var lätt att ladda med mer väl på plats. Det finns också ett Oyster card att köpa på stationerna men det ger inte lika bra rabatt och kostar 5 pund extra.  Allt är kontaktlöst, vilket innebär att du också kan betala med vanligt visa/mastercard men det kostar lite mer. Köp Oyster Card här

Vi kom fram till Victoria Station där Daniel mötte upp oss. Vi hade ca 5 minuter att gå till vårat hotell. B+B Belgravia. Bokat via booking.com och det visade sig vara en liten studio med egen trappuppgång. Ett litet sovrum/kök en trappa ner var badrummet. Typiskt engelsk med heltäckningsmatta och gamla fönster. Men det var helt okej. Lite roligt att de laddade upp kylskåpet med frukost innan vi kom. Det var bara att koka kaffe och rosta bröd och fixa allt själv på morgonen. Det var rikligt med frukost och varierat, vi saknade inget. Lite mysigt också att slippa göra sig i ordning för att gå till en frukostmatsal.

Iallfall så gick vi lite runt och kikade i närområdet för att hitta en restaurang. Belgravia är ett väldigt fint område med dyra, dyra  fastigheter och våldsamt dyra bilar parkerade överallt.

Efter lite letande hamnade vi på andra sidan vägen i från där vi bodde. I en liten gömd gränd! Här fanns det flera restauranger och ettt litet pytte torg. Det är otroligt vad man kan hitta i bakgårdarna i stora städer. Valet föll på restaurant The Jones Family ( https://jonesfamilykitchen.co.uk) Super trevlig personal men vi fick vänta länge på maten och de glömde bord att servera en öl. Det var lördag kväll och mycket folk. Jag åt en vegetar hamburgare, den var jättegod och jag tror Wiggo och Daniel var väldigt nöjda med maten också. Mysig plats!

Efter middagen blev det sängen. Lite sega efter flygplatser och alla nya intryck.