Direktlänk till inlägg 4 november 2018

Två veckor på Kreta + mycket annat

Av Andreas Troberg - 4 november 2018 21:37

Ännu en gång har jag misslyckats med min föresats att uppdatera er mina fina läsare om vad som pågår i mitt liv med ens en acceptabel kontinuitet. Till mitt försvar ska dock sägas att tiden sedan mitt senaste inlägg varit periodvis ganska fullspäckad! Inte minst eftersom 2 raka veckor spenderades på ett mestadels soligt och varmt Kreta som rubriken antyder.

En tidig morgon för ganska precis en månad sedan så ringde min telefon vid 03:15. Det var dags att gå upp! Hela kvällen och dagen innan denna morgon hade tillbringats med att packa i ordning och göra alla andra mer eller mindre nödvändiga förberedelser för en så pass lång resa. Har man i åtanke att jag då sovit endast 4 timmar så var jag förvånansvärt pigg faktiskt. Toabestyr, påklädning, och avblaskning av ansiktet skedde mer eller mindre som i trans. Vid strax innan 4 kom så H och vi packade in oss i bilen och for mot Arlanda.

Väl på Arlanda så möttes vi av researrangören K och även personal från assistansbolaget. Personalen på Arlanda brukar aldrig ha några problem med det organisatoriska vid lastning av personer i rullstol. Den här dagen hade dem inte en bra dag kan man säga. Vi blev försenade i avgång med nästan 40 minuter eller något i den stilen, minns inte exakt längre. Stundtals irrade flygplatspersonalen runt som huvudlösa hönor typ och ingen visste vad som hände.

Inte fick man sova något på planet heller, ingen sammanhängande sömn åtminstone. Några minuter här och där i bästa fall. Men så småningom lyfte i alla fall planet och vi var på väg! Jag har ju en del rutin vid det här laget på flygresor så jag tog med mig min egen sittdyna från rullstolen att sitta på i planet, och det var en djävla tur! Alla klagade på hur hårda och obekväma stolarna var, vissa mer än andra. Men själv satt jag relativt bra tyckte jag tack vare sittdynan även om jag också hade ont efter ett tag. Resan i sig tog nästan 4 timmar, och vi i rullstol går på först, men av sist. Detta betyder drygt 5 timmar sittande i flygstolen. Ja ni hör ju själva!

När vi väl kom av planet och in på flygplatsen i Chania så blev vi upp,ötta av hotellets chaufförer och en ur personalen. Vi blev inkörda i rullstolsanpassade bussar och skjutsade till hotellet där föreståndarinnan Diamanto mötte oss. Jag har träffat henne förut, men trots att det gått 2 och ett halvt år sedan förra gången vi sågs så kände hon direkt igen mig, och kom dessutom ihåg mitt och alla andras namn som hon träffat förut. Ganska anmärkningsvärt bara detta i sig med tanke på hur många olika människor hon hunnit möta genom sitt jobb under dessa 2 och ett halvt åren! Uttrycket 'rätt människa på rätt position' har aldrig stämt så bra som på denne fantastiska människa!

Vi var allihop väldigt trötta efter resan så så fort vi hade fått våra respektive rum så tog vi allihop en högst välbehövlig powernap. Denna följdes upp av en lunchbuffé av sällan skådat slag! Resten av dagen bestod av valfria aktiviteter, men de allra flesta valde att ta det lugnt.

Vis av erfarenhet så bad jag hotellpersonalen att få in en extra madrass för både mig och H. När kvällen till sist kom så rasade alla i säng, och det är ingen överdrift att påstå att åtminstone jag sov som ett barn den där första natten! Med endast få undantag så sov jag faktiskt bra nästan alla nätter under hela resan, vilket delvis var tack vare mitt initiativ den där första dagen att be om extra madrasser.

Den första hela dagen kantades av bad i poolen och slöande i solstolarna runt densamma, likaså den andra dagen. På den tredje dagen var det så dags för den första utflykten av många. Ska villigt erkänna att jag inte minns vad vi gjorde på den allra första utflykten så ska istället ge er ett axplock av allt vi gjorde. Vi var till ett pyttelitet ölbryggeri där de som ville fick smaka på några olika sorter. Jag smakade dock inte på någonting eftersom man fick betala extra för att smaka, och jag gillar inte ens öl! Vidare var vi även till en strand som låg cirka en halvtimme med bil från hotellet. Där bestämde jag mig för att försöka bada, vilket skulle bli mitt första bad i havet på jag vet inte hur många år. Dock fick detta första bad i havet inte någon bra start! På väg ut i vattnet sittande i hotellets flytande badrullstol så sveper det in en stor våg som sköljer över mig och ger mig en rejäl kallsup. Inte alls mysigt! Dessutom var vattnet väldigt kallt! Visst att jag var förberedd på att vattnet skulle vara betydligt kallare än det i hotellets pool, men detta var bara löjligt! Som ni nog anat vid det här laget så blev det bara ett snabbt dopp. Jag var i upp till bröstet cirka, men jag lämnade aldrig badstolen. Detta räknades dock som ett dopp fick jag höra från alla runt om mig.

Vi var även till en liten olivoljefabrik där vi fick testa lite olika sorters olivolja. Jag köpte även med mig en flaska hem till familjen! En av de sista dagarna så for vi in till Chania för några timmar. Hotellet ligger en bit utanför Chania i en liten ort vid namn Platanias.

Dagen innan vi skulle fara hem så anordnade hotellets personal en så kallad grekisk afton med inhemsk mat, och musik underhållning. Denna kväll var mycket trevlig och vi dansade allihop. Kvällen avslutades med det sedvanliga doppet i poolen med kläderna på! Allihop utom jag och H hoppade i! Dagen efter så försökte jag och en av mina nyfunna svenska vänner på hotellet lära hotellets personal att spela Yatzy. Det gick faktiskt ganska bra även om en ur personalen hade en djäkla tur och drog in inte mindre än TVÅ yatzys i samma omgång! Efter drygt halva spelet blev vi tvungna att avbryta eftersom dem klev av sina arbetspass för dagen. De återkom på kvällen för den grekiska aftonen kan och bör tilläggas! Vi kom dock alla fyra överens om att vi skulle spela igen nästa gång vi kommer dit.

Researrangören K hade ordnat så att vi skulle få en sista middagsbuffé innan vi skulle åka hem. Detta eftersom flyget inte skulle avgå förrän 02:35 på morgonen den 21 oktober. De allra flesta ur sällskapet tog en välbehövlig powernap på våra rum den där sista dagen för att orka med att resa på natten.

Undertecknad hade turen att somna ganska direkt efter att planet nått marschhöjd och fart, och vaknade sedan inte förrän kaptenen ropade ut att vi var på väg ner för landning på Arlanda. 20 minuter senare så var 2 av dom roligaste veckorna jag haft på mycket länge över!

Nu så här 2 veckor efter resan så har jag kommit in i vardagsrutinerna igen och allt bara flyter på som det alltid gjort. Det enda som sticker ut från det 'normala' är väl att jag har bokat biljetter till The Refreshments spelning på Katalin nu på lördag den 10/11! Det ska bli kul! Får se om jag skriver något här innan dess, men om inte så lär ni alla gånger få en resumé av den kvällen med när den väl är överstånden!