SINGAPORE SLING

 
Singapore Sling kan man slicka i sig hos Raffles om man gillar sötsaker, banslingan är inte lika sockrad upplevelse, den enda rejäla omkörningsmöjligheten finns i Memorial Corner, resten av banan handlar om följa John i ett makligt tempo genom långsamma kurvor. Den senaste racehelgen 2019 blev en Ferrari framgång, Leclerc tog pole, Vettel vann racet före Leclerc och Verstappen. Så, kan racehelgen 2022 bli en ny Ferrari framgång? Chansen finns, Ferrari har varit bra genom långsamma kurvor, dock har deras senaste uppdateringar handlat om att hänga med RBR på snabba rakor, något som har kostat prestanda genom långsamma kurvor, så det återstår att se hur mycket det finns kvar av prestandan genom långsamma kurvor. RBR i sin tur har försökt hitta mer grepp och fart genom långsamma kurvor utan att tappa toppfart, en rätt så svår balansgång eftersom det ena påverkar på det andra, men jag tror att Verstappen har en chans att ta pole i Singapore, RBR är så välbalanserad att den påverkas mindre av uppdateringar i negativ riktning ur prestanda synpunkt än Ferrari som har ett snävare "fönster" där bilen fungerar optimalt. 
 
Årets bilar har en tendens att understyra, på en stadsbana med långsamma kurvor stärks fenomenet ytterligare, med andra ord, saknar man stark framända som styr in bra får man problem i Singapore. En stadsbana är lika med downforce, traction, stark framända och balans, däckslitaget är minimal men bromsarna får jobba relativt hårt. Till i år har banan  fått delvis ny asfalt, men är fortfarande ojämn på sina ställen, lägger man till luftfuktigheten och den tryckande värmen så har man ett paket som testar förarnas fysik till det yttersta. Kimi hade det extra tufft i Singapore när han körde för Lotus för ett antal år sedan , ett revben hade lossnat från sitt fäste på ryggsidan, något som orsakade olidlig smärta för Iceman. Han kvalade in som trettonde, körde sedan upp sig till en tredje plats i mål, och fick sedan lyftas ur bilen när han inte klarade av det själv på grund av smärtan i ryggen, racet blev också det sista för Kimi hos Lotus. Några år senare blev det en rejäl smäll på samma bana för Kimi i en Ferrari, när stallkompisen Vettel i starten körde först på Verstappen och sedan på Kimi och alla tre fick bryta, ett säkerhetsbil ingripande under racet i Singapore är mer en regel än ett undantag, något som lär hända även i år när någon hamnar i muren.
 
Kampen om podiums blir en affär mellan RBR och Ferrari  under normala förhållanden, dock kan någon ha tur om/när SC kommer ut och eventuellt ställer till det för toppstallen, jag tippar dock att Verstappen vinner i sin uberbil från pole, Leclerc blir tvåa och Sainz trea. 
 
På bilden ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, det lär inte bli alltför många depåbesök för däckbyte, ett stopp fungerar bra i Singapore om nu inte vädrets makter ställer till det för de inblandade. 
 
Det om Singapore, kraschkungen Latifi får lämna F1 efter årets säsong liksom Vettel, inte en dag för tidigt för den förstnämnda, Ricciardo tycks drabbas av samma öde,och  Schumacher sitter löst hos HAAS. Gasly lär hamna hos Alpine, RBR vill ha en egen produkt som stallkompis för Tsunoda hos AT när Gasly lämnar stallet, de Vries är sugen på en Williams sits, och Ferrari vill se Giovinazzi i en HAAS osv. Det händer en hel del på förarmarknaden, det blir intressant att se nästa år hur till exempel den brutalt överhajpade Piastri kommer att klara sig hos McLaren mot den snabba Norris, och om Hamilton kan hitta motivation för en säsong till hos Mercedes, allt hänger på om du sitter i en vinnarbil eller inte oavsett om du kör i F4, F3, F2 eller F1, ingen vinner titlar i en dålig bil, men även en medelmåtta kan göra det i en uberbil.
 
Dagens grid girl har ordentligt med däck i lager inför racehelgen om nu någon skulle bli sugen att göra flera stopp, om inte, då kommer Pirelli elda upp överskottet.
 
Amen,..må höstens färger vara med er.   
 
   
 
      
 
     
 
 
     

Kommentarer :

#1: Tomi

Tjena....nice men ett bra inlägg såhär i det annalkande höstmörkret...Intressant det där med uberbil. Tycker att det är märkligt att det skiljer så mycket mellan Perez och Max, jamenar Perez är inte dålig. Visst stallet satsar på Max men har de en uberbil så har de. Kommer ihåg när Häkkinen och Coulthard körde tillsammans med Macken, de var ändå ok jämna och eftersom det också var en Adrian N bil så var den säkert heller inte den mest lättkörda på gridden. Fast kanske är Max ultrasnabb som Mika var och isf blottas väl bara att Perez är bra men inte så bra....?
Jo vi får väl hoppas på lite härliga krascher i helgen i brist med tanke på banan så händer det iaf nånting..ha det gott!

skriven
#2: Tomi

Trycket 1 gång på skicka så din bloggportal lever upp till förväntningarna...

skriven
#3: Peter

Nu är pengarna slut .
Tror Mercedes har målat in sig i ett hörn , det kostar att försöka slå en gubbe med ett anteckningsblock

skriven
#4: ThomasF

Kalle tog hem hela skiten 22år gammal o inte ens en svensk kartläsare!Grattis Finland.Tack för skrivningar Brandon och hoppas du fortsätter här men samtidigt vore det ju roligt om du fick betalt för allt jobb.Ha D gott//Thomas

skriven

Kommentera inlägget här :