Gdansk

Wow! Hade inga förväntningar alls över Gdansk. Super mysig liten stad, rent på gatorna vilket jag inte trodde alls. Utan jag trodde det skulle vara ganska så "slitet" men icke det. Vi landade redan vid 08.00 på morgonen och det var super smidigt att boka en uber direkt från flygplatsen, som även inte kostade någonting. Åkte ca 20-25 min till hotellet för ynka 68kr. Helt sjukt! Väl framme på hotellet så fick vi inte riktigt checka in så vi lämnade av våra väskor och började promenera. Inte många som var vakna vid 09.00 tiden men vi tog en kaffe i solen. Solen stekte på ganska bra, tror det blev nästan 26 grader och när man har långbyxor och skinnjacka är man inte speciellt kaxig. Men vi fick ta oss till Forum som är ett av dem större shoppingcentrumen som finns för att köpa oss lite lättare kläder. Efter så gick vi tillbaka till hotellet för incheckning. Herregud! Vårat rum var ju nästa större än våran lägenhet vi har.  Super fint var det! På kvällen hade jag kollat upp en italiensk restaurang som även var en av Gdansk bästa restauranger enligt TripAdvisor. Glówne Miasto Pasta, wine and more hette den, verkligen värt ett besök om man ska åka till Gdansk. Efter middagen så strosade vi runt och bara myste! (null)

Fredagen såg jag att prognosen skulle bli 25 grader så då tänkte jag att det skulle vara en perfekt dag att åka till Sopot över dagen. Fin liten stad med mils lång sandstrand och så besökte vi europas största eller längsta? Någonting av det, men pir. Mycket folk fast att vi var där väldigt tidigt. Vi togs oss någonting att dricka ute vid restaurangen på piren innan vi gick in igen mot land. Vi kollade lite i affärer och sen åt vi lunch också på en restaurang som även hade fått riktigt bra rating på Tripadvisor. Väl tillbaka i Gdansk så vilade vi en stund innan vi faktiskt tog oss ner till hotellets restaurang för middag. Fredrik tog in en burgare och jag tog in en mindre råbiff då jag fortfarande var super mätt från lunchen. Mycket god mat dock var servicen sådär!  (null)

Lördagen så var det dags för ännu mera turistande i Gdansk. Vi tog oss upp i deras högsta kyrka för att se utsikten över Gdansk. Fyfan, 400 trappsteg senare så var man uppe på toppen. Jag skulle nog inte gå upp dit igen för det var en väldigt liten "balkong" man stod på och det var väldigt mycket folk. Men nu har man gjort det och man behöver inte göra det igen! Efter gick vi till en närliggande pub och tog oss ett glas, Fredrik beställde in en beermojito som förövrigt var hur god som helst. Några minuter innan han skulle beställa sa han "nej, nu blir det inge alkohol", tills hans såg bordsgrannen få in den där. Solen hade även sin dag idag, lite kyligare var det men väldigt skönt att sitta i solen och bara dricka nå kallt. Vi gick även till en mexicans restaurang som jag blivit rekommenderad för. Vi beställde in en kanna margarita och åt lite små tacos till lunch. Efter en stund där gick vi tillbaka till hotellet, Fredrik sov sin siesta och sen gjorde vi iordning för att faktiskt gå tillbaka till den mexicanska restaurangen för att äta middag. Vi blev verkligen inte besvikna, ett måste att besöka om man besöker Gdansk.
  (null)

Söndagen, oh fuck vilken jävla träningsvärk jag hade från alla trappsteg vi gick upp för. Jag kunde ju knappt komma upp ur sängen för att jag hade så ont. Vi åt frukost i vanlig ordning innan vi tog oss ut i regnet för att gå till shoppingcentrumet som bara låg 5 minuter bort. Vi spenderade dagen där eftersom det var grått och regnade ute. Blev ingen shopping för mig men Fredrik fick med sig en jacka. Vi gick sen tillbaka till hotellet och hade handlat med oss snacks och sen blev det film resten av kvällen på hotellet.

Måndag morgonen åkte vi hem efter fyra fantastiska dagar. Skulle jätte gärna vilja åka tillbaka men kanske inte fyra hela dagar i Gdansk! En liten stad som man gör ganska fort. Men rekommenderar verkligen att åka dit.