VART ÄR SKOLAN, OCH LANDET, PÅ VÄG ??

Har vi blivit totalt blinda för skolans problem ?
 
Titt som tätt dyker det upp olika larmsignaler om tillståndet i skolan.
 
Politikers och ansvariga myndigheters reaktionern på dessa larmrap-
porter tycks i allt väsentligt vara att bekämpa verkligheten, här också.
 
Den enda reaktion man kan se, i bland, är att öka resurstilldelning på
vissa håll, och inom vissa områden.
 
EN ÅTGÄRD SOM I ALLT VÄSENTLIGT INNEBÄR ATT MAN "SLÄNGER"
FRISKA PENGAR EFTER DÅLIGA UTAN ATT UPPNÅ RESULTAT.
 
Det är i detaljerna man ser skolan tillstånd och skärskådar man detaljerna
så blir man inte upplyft, för att uttrycka sig milt,
 
Vart går då delar av dessa "ökade resurser" ?
 
De går bland annat till så kallade "elevassistenter" för en elev som har vissa
svårigheter.
 
En elevassistent blir då avdelad för EN elev och möter upp den vid skolans
början och följer och stödjer elevens i skolan till dagens slut.
 
Undertecknad har en dotterson på 7 år som går i första klass, och där finns
sammantaget 22 elever.
 
5 AV DESSA 22 ELEVER HAR ELEVASSISTENTER !!
 
Det säger en hel del, eller allt, om problemets omfattning, såvitt det inte
gått "inflation" vad gäller bruket av elevassistenter ?
 
Vissa tecken tyder på att det gått "inflation" i systemet, vilket medför att
resurser ör fel allokerade och direkt missbrukas.
 
För att återgå till den aktuella klassen så finns där en flicka från Grekland,
som har en tvillingsyster i en annan klass på samma skola. Att de går i
skilda klasser beror på att föräldrana kräver detta.
 
BÅDA TVILLINGSYSTRARNA HAR VARSIN ELEVASSISTENT PÅ HELTID.
 
Skälet är uteslutande språksvårigheter, inga funktionshinder föreligger.
 
Med emfas, på gränsen till evangelium., hyllas "valfriheten" och här ser man
vart en sådan kan leda.
 
Med något så när kritiska ögon bör man lätt komma fram till att dessa syskons
skolgång ska organiseras så att de kan samsas om en och samma "elevassi-
sten"
 
Vad lär man sig om denna lilla detalj ?
 
Man lär sig att det är inte resurens storlek som är avgörande utan hur man
väljer att använda en viss resurs.
 
Undertecknad har också en dotter som undervisar som lärare på annan ort,
i högre klasser.
 
Samstämmiga uppgifter från detta håll, och andra håll, tyder på att synen på effektivitet
rent allmänt ligger på den nivå som framgår ovan.
 
Samstämmiga uppgifter tyder också på att det i de flesta klasser finns ett an-
tal elever, som mår så dåligt, och lider av sådana handikapp, att de överhuvud-
taget inte kan delta i undervisningen, inte ens med hjälp av "elevassistent".
 
Så ??
 
Bakom alla vackra ord, efter bättre PISA resultat, vart är vi på väg ?
 
AE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0