2018 kom min primära inkomst från föreläsningar. Jag reste land och rike runt och pratade om influencer marketing och det var skitkul (om än lite slitigt med resandet ibland).

Efter att jag flyttat hem till Övik var det som att influencerbranschen ”glömde bort” mig lite grann. Visserligen var det i samma veva som jag klev av som VD för Influencers of Sweden men jag tror även flytten gjorde sitt. Jag försvann från offentligheten som InoS hade inneburit och, jag vet inte, sågs inte lika mycket som ”expert” längre kanske? Något som var lite underligt för jag hade ju precis samma kunskap och nätverk som innan, bara utan en organisation bakom mig.

Eftersom jag redan innan flytten hade bestämt mig att min business skulle vara 100% digital från och med 2019 så gjorde inte detta mig så mycket rent inkomstmässigt. Men sen kom Covid.

De senaste två åren har jag istället för influencer marketing byggt upp ett varumärke om att prata personligt varumärke (meta?) och har gjort en hel del digitala föreläsningar på det ämnet. Men jag har väl inte riktigt tänkt på dem som ”vanliga” föreläsningar? Jag vet inte varför egentligen, det har bara inte känts lika mycket ”på riktigt”? Skumt kanske men ändå rimligt.

Därför tyckte jag att det var alldeles extra roligt att bli tillfrågad att vara konferencier på Höga Kusten Företagsmässa i Kramfors för några veckor sedan!

Brutalt nervös var jag, hade ju inte stått på en scen på det här viset framför så mycket folk på så länge. Och inte som konferencier. Utan slides! Och med en mikrofon! Det var inte igår jag hörde min egen röst i en mikrofon.

Men alltså – det var SÅ kul. Företagare så långt ögat kunde nå, spännande produkter och tjänster och roliga tävlingar och jag gick omkring och pratade med folk hela tiden jag inte stod på scen. Det var en sån energikick!

Vi höll till i Tennishallen i Kramfors, solen sken och sen så hittade jag den absolut finaste montern hos Åhmans färg från Sollefteå som också höll på med inredningskonsultande som de kallade för ”stilhjälpen” – så bra grej!

Jag pratade med Tove på Meåfors Getgård om att skaffa getter (såååå sugen) och så pratade jag med killarna på Region Västernorrland om soloföretagande och att öka statusen på det.

Du vet väl att du kan söka stöd från regionen för till exempel skapandet av en hemsida, en grafisk profil eller fortbildning (som min kurs!). Free money, det gillar vi!

På scenen höll jag bland annat en dragning om varför man ska använda sociala medier och så ledde jag en paneldiskussion med några av företagen om hur covid behandlat dem (de flesta hade klarat sig väldigt bra!), vad de hade i pipen framöver och vad de förväntade sig av mässan.

Och så tog jag en selfie hos tjejerna hos Åhmans färg – för man kaster ju inte bort en bra selfiebakgrund. 😎

9 svar

  1. Så himla roligt, vilket fint uppdrag!
    Jag har kört ett gäng digitala föreläsningar i dagarna och tycker det är så himla skönt att covid satte digitala dragningar på kartan och att det lever kvar – kunde sitta på min smålänska kammare och snacka med folk från hela Sverige, det var så najs. Men längtar ändå efter möjlighet att stå och snacka direkt med folk, det var ett tag sedan nu!

  2. Vad roligt att komma ut och göra något på plats igen efter alla år av pandemistök! Förstår att det måste ha känts nervöst innan men du verkar ju ha klarat det utmärkt sen. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också är sugen på att läsa:

Vlog: Hemmafix & bokskrivande

Här kommer äntligen en ny vlogg från en helt vanlig lördag när jag gick i skogen med Leia, städade och skrev färdigt min bok. Precis

Uteserveringspremiär!

Igår kom våren till Stockholm på riktigt. Eller till MITT Stockholm i alla fall. 17 grader varmt, vårkappan åkte på, sneakers prydde tassarna och det