The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5595 // Tillbaka till framtiden med ficklampan i byxfickan! :)

Framtidsutrustning vad gäller vintersport! Man kan med den här skidutrustningen åka utför, gå på tur och med stighudar även gå uppför om liften inte fungerar!

Och numera går jag med ficklampan i byxfickan, för det underlättar för det som kan komma! Det verkar även komma oftare numera! On Demand-samhället vi lever i håller nog på att krakelera! Ni vet, när man beställde något, ofta via nätet, så kom det tidigare ofta på stört! Nu gör det inte så längre! De va väl den här lastbåten som ställde sig på tvären i Suezkanalen som startade det hela, det blev som en Dominoeffekt och så på det, Corona! Och nu saknas en hel del pusselbitar för att starta upp On Demand igen! I morse så va det tex. elströmmen i Gnesta som inte kom på Demand! Tre gånger!
Å varför ficklampan i fickan då?
Jo, när jag sitter och läser och strömmen går, så behöver jag hjälpbelysning för att hitta tändstickor, och även belysning för att kunna gå ned i källaren för att kolla pannan! Och sedan litet belysning för att stoppa in ved i spisen för att tända en brasa!

Ni förstår vad jag e ute efter, samhället e inte riktigt som förr, så en ficklampa i byxfickan e bra att ha, och såklart även en vedspis! Kan tänka mig att en fossilbil också e bra att ha när inte eltågen eller elbilarna går! Eller det kanske e en hybrydbil som har framtiden för sig! På sommaren el, på vintern fossil!

Va såklart inne på Vattenfalls hemsida för att se vad som tänkas kan ha hänt! Men det va mycket på hemsidan, typ "vi använder miljövänlig el", och "vill du jobba hos oss", "och om du upplever problem så har vi en massa frågor och svar som du kan gå igenom och se om det löser dina problem!"
Information verkar betyda mycket information! Hur som helst, jag hittade inget svar på min fråga varför hela Gnesta varit svart i tre omgångar i morse!

Så framtiden e en ficklampa i fickan och en vedspis där man bor! Och att sedan välja rätt typ av bil! :)

/Bengan

Inlagt 2021-12-07 08:43 | Läst 545 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Problemen i samhället beror naturligtvis på många saker – som alltid.
Det där med ”mycket information” gäller bara sådant som man kan lägga på nätet en gång för alla. Sedan skall ingen behöva bry sig vidare, speciellt inte svara på jobbiga frågor. Sådant koster pengar och minskar lönsamheten. Man döljer även sin e-postadress så väl man kan, så att ingen skall komma på iden att fråga den vägen. Det som tidigare var självklar service till kunden, skall kunden numera sköta själv.
Fenomenet är ett led i den allmänna kompetensutarmningen. Man vill avlöna så få som möjligt – och då funkar naturligtvis saker och ting efterhand sämre. Man får kanske se dina elproblem ur det perspektivet.

Bilar med förbränningsmotor sjunger nog på sin svanesång. Allt för många har gett sig faderuttan på det. Den nuvarande elbilstekniken är inte någon bra ersättare. Funkar för dåligt helt enkelt. Det såg vi ju alldeles nyss när vi fick lite normal vinterkyla. Vätgasbilen är ett mycket bättre alternativ. I princip som nuvarande elbil, men med ett fast bränsle (som kan tillverkas miljövänligt) som omvandlas till el i en i bilen befintlig bränslecell.
elgenper 2021-12-07 12:03
Jo, visst vore vätgas betydligt smidigare att fylla på - om det funnes mackar för det! Och utan bilar som tankas, ingen lönsamhet att bygga mackar. Hönan och ägget m a o. Elbil kommer att bli en parentes, men en lång sådan (köpte nyss en laddhybrid; eftersom jag är 80 blir det säkert min sista bil, så vätgasen går mej förbi...).

Sen är det verkningsgraden. Skickar man elen till en elbil och sen driver fram denna, så blir det högre än någon bil haft sen Farmor Ankas tid. Men tar man elen o elektrolyserar fram vätgas, som sedan distribueras med bilar och omvandlas i bränslecell så halverar man den verkningsgraden, minst.

Och, fast bränsle? Tänkte du dig palladiumabsorption? Kanske är det tanken om tanken, s a s... Men det blir mycket palladium.
syntax 2021-12-07 13:02
Jo, tekniken för hur man lagrar vätgasen i själva bilen är inte färdig (hur skulle den kunna vara det när sådana bilar inte tillverkas?). Batteritekniken för nuvarande elbilar är även den långtifrån färdig - fastän sådana tillverkas i stor skala.
Vad det gäller verkningsgraden så är det ju så, om vi nu håller oss till den praktiska verkningsgraden, att man för den tänkta vätgasbilen kan räkna ifrån batteriets ganska avsevärda vikt.
Förbränningsmotorn med fossila bränslen, kommer med stor sannorlikhet att finnas kvar i samhället under oöverskådlig tid. oavsett om den återfinns i bilar eller ej. inte minst som reservaggregat vid haverier på den ordinarie strömförsörjningen, i viktiga samhällsfunktioner, jag tycker att det gått litet hysteri när det gäller elbilar
Man hade kunnat vänta litet och sett på utvecklingen av vätgasbilen eller kanske rent av industrin chansen att utveckla den förkastliga förbränningsmotorn yttligare och även kunnat förfina drivmedlen med mindre utslåpp som resultat/ NE
syntax 2021-12-07 13:24
Enligt min min mening är det en hysterisk situation som har skapats av ett miljöparti i orättmätig regeringsställning (ett plutteparti som balanserar på riksdagsspärren skall inte sitta i regering och inneha ministerposter - det är rena väljarföraktet).
Man borde börja med en av de största utsläppskällorna, och en väl samlad sådan - nämligen kolkraften. Haken är nu bara den: Dom som äger och administrerar kolkraften är inte lika lätta att flytta runt och bedriva maktpolitik mot, som värnlösa svenska privatbilister.

Annars tycker jag som du att den optimala lösningen, en lösning som en enkel cost/benifit-analys genast pekar på, är att utveckla förbränningsmotorn, och till den utveckla miljöbränslen som man sedan kan få kvantitet på.
Man skall alltid använda det man har investerat i och har för handen så länge som möjligt. Den formeln är det alltid bäst ekonomi i. För att nu inte tala om att man med elbilar måste ställa om en jättelik infrastruktur till smått gigantiska kostnader.
Vad kostar det att bygga en ny elbil? Hur mycket belastar varje framställd elbil miljön? Troligen tre gånger så mycket som en bil med förbränningsmotor.

Jag kommer självklart inte att köpa någon elbil, så länga jag bara kan undvika det.
Nils-Erik Eriksson 2021-12-07 16:16
Jag såg ett intressant program på TV häromsistens. Det handlade om koloxidutsläpp. Där det enligt programmet var våra utdikade våtmarker med brytvärd torv ,som var en stor bov i det hela. Torv är ju ett förstadium till kol i dess form. Syret i luften och den frilagda torven skapar ex vid varma dagar koldioxid som i mängd kan jämnföras med dito utsläpp som privatbilismen alstrar. Men våra politiker med miljöpartiet negligerar detta faktum./NE
syntax 2021-12-07 17:02
Kul att du nämner den saken. Jag skrev en gång i ungdomen en trebetygsuppsats om sjösänkningar och utdikningar av våtmarker. Det var någonting likt en ”folkrörelse” under den senare delen av 1800-talet. Bönderna trodde att dom skulle kunna skapa massor av ny jordbruksmark.
Nu blev det inte så. Man fick ett par tre goda skördar på den utdikade marken, sedan var det slut med det roliga - till kostnaden av förstörda landskap.
Nu med uppdagandet av koldioxidläckaget från många sådana utdikningar, kommer sluträkningen av naturvandalismen.

Inget roligt att ta ansvar för gamla försyndelser. Mycket roligare att mästra andra, beskatta dem, och sätta på dem tagelskjortan.