Ett inlägg om och med länkar till böckerna jag läste och skrev om i oktober 2022.
Hösten är som alla årstider för mig en tid när jag läser. Den här hösten har emellertid varit ganska hektisk och jag har inte haft lika mycket tid över för litteraturen. Men… böckerna jag läste i oktober har varit mycket bra och majoriteten har fått högsta omdöme. Bara det, liksom. För det mesta är ju kvalitet bättre än kvantitet. Så sammanfattningsvis har jag haft en litterär oktoberfest.
Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare!
Oktober månads böcker 2022:
Påbörjad i oktober:
Den första bok jag läste ut i oktober var – surprise, surprise! – en kriminalroman (Hus av glas). Under månaden läste jag ytterligare tre deckare/kriminalromaner/spänningsromaner (Det första skottet, det sista steget, Kallmyren, The new husband). Jag läste en essäbok om att vara bokälskare (Ex libris Confessions of a common reader) och jag läste en roman (Ormens år). Månaden avslutades med en skräckroman (Ego tenebris).
Av de böcker jag läste i oktober är en (Hus av glas) skriven av en kanadensisk författare (Louise Penny). Det blev två böcker (Ex libris Confessions of a common reader, The new husband) av amerkanska författare (Anne Fadiman, D. J. Palmer). Fyra böcker (Det första skottet, det sista steget, Ormens år, Kallmyren, Ego tenebris) jag läste var skrivna av svenska författare (Christian Unge, Ulrika Ewerman, Liza Marklund, Madeleine Swanström). Jag gjorde två nya författarbekantskaper (Anne Fadiman, D. J. Palmer, Madeleine Swanström). Fyra av böckerna ingår i serier (Hus av glas, Det första skottet, det sista steget, Kallmyren, Ego tenbris). Två böcker läste jag på engelska (Ex libris Confessions of a common reader, The new husband).
Av oktoberböckerna hade jag köpt tre nya inbundna (Hus av glas, Ormens år, Kallmyren). Två böcker jag läste köpte jag nya i pocket (Ex libris Confessions of a common reader, The new husband). Två böcker lånade jag (Det första skottet, det sista steget, Ego tenebris).
Sammanlagt läste jag sju böcker i oktober 2022. Av dessa fick fyra högsta omdöme (Ex libris Confessions of a common reader, Det första skottet, det sista steget, Ormens år, Kallmyren). Två böcker fick högt omdöme (Hus av glas, The new husband). En bok fick lågt omdöme (Ego tenebris).
Den bok jag läste i oktober och som jag anser vara den bästa av oktoberböckerna är…
Ormens år av Ulrika Ewerman
Livet är kort.