Läs med mig – Psaltaren kapitel 31 & 32

Bön om räddning … 31:1ff

Rymlig plats … 31:9 Ut i frihet. Kärnbibeln: Stora vidder, ger mig frihet. Vi kan känna oss trängda. Tycker om denna vers. En bön jag tror att vi gärna ber ibland. 

Min tid står i dina händer … 31:16. ’I din hand ligger mina dagar’ -B 2000. I detta ligger att hela mitt liv och min framtid ligger i Guds händer. 

Låt ditt ansikte … 31:17. Tänker på välsignelse vi läser rätt ofta i kyrkan. ”…/ Han låter sitt ansikte lysa över oss /…”

Förvarar godhet … 31:20. Det verkar som Gud har ett förråd av godhet som förvaras för att ges till oss. 

Syndabekännelse och förlåtelse … 32:ff

Stort att känna sig förlåten … 32:1ff Den som blivit förlåten vet vilken lättnad det är. Underbart utryck – ej tillräknar synd. 

Att inte vänta … 32:3ff När vi gjort fel är det dummaste vii kan göra att vänta med att be om förlåtelse. 

Jag vill bekänna … 32:5 En god inställning i sin vilja.

Då förlät du mig … 32:5 Så underbar nåd och barmhärtighet. 

Jag vill lär dig … 32:8 …och undervisa dig om den väg… Gud är stor. Han vill hjälpa oss att hitta rätt i livsval men också i livsstil. Kärnbibeln: Jag vill varsamt och medvetet vägleda dig. Peka ut din väg – den du skall gå. 

Förtröstan … 32:10 Den som förtröstar på Gud omger han med nåd….. 

Beth … 119:9-16. Hur kan vi behålla vårt liv rent? Det kan finnas många regler som vi människor sätter upp för att det skall vara möjligt. Men ett är viktigast – När vi håller oss till Guds levande Ord. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste dessa kapitel. Vad fick du för tankar? 

Lämna en kommentar