Läs med mig – Psaltaren kapitel 29 & 30

Eftersom Psalm 119 är så lång kommer jag lägga in en del från den psalmen 22 dagar framåt. Så delar vi upp den på det viset. Hoppas att det är okej för dig.

Herrens ära och makt … 29:1ff

Ge åt … 29:1ff ”Ge” – Hebreiskans ”Yahab”. Betyder att ’erkänna’, ’tillskriva’ någon ära och makt. Det kan vi verkligen göra.  

Herrens röst är nu … 29:3mfl. I början var det dåtid. Nu är det nu. Herren Är. Guds röst är inte bara lite muntrande obegripligt sluddrigt. Nej, hans röst ger mer än ett genljud. Respekt och låter inte bara. Hans röst gör något påtagligt. 

Herren ger … 29:11. Betänk detta. Han ger sitt folk makt. Vem är Guds folk? Du och jag som tror på honom. 

Herren välsignar … 29:11. Vem är hans folk? Du och jag som tror!!

Tacksägelse … 30:1

Drog mig upp … 30:2. Guds hand når långt ne i djupen. Hur djupt vi än sjunkit så kan han böja sig ner till oss. Når oss. Drar oss upp. Tänker på Jesus som fattar Petrus hand och drar honom upp när han sjunker. Det är nåd och barmhärtighet

Gud är inte långsint … 30:6 Vreden är kort, nåden håller klart längre –  det är stort. 

Förskoning … 30:9. Ett sätt att skriva ’nåd’ enligt B2000. Kärnbibeln uttrycker det med ’oförtjänt kärlek’, ’favör’

Alef … 119:1-8. ”Salig är de som …” Som vandrar efter Herrens undervisning. Lycklig är den som gör det. Den kommer att göra gott i våra liv.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste dessa kapitel. Vad fick du för tankar? 

Lämna en kommentar