Om en fin dam som torkar händerna på andra

Barbara Bergström torkar händerna på DN:s fotograf. Ja, alldeles på riktigt. Många är, med rätta, skitförbannade över att denna dam tillåtits tjäna en miljard på den svenska skolan. Men jag ser nästan ingen som är förbannad över den människo- och barnsyn hon uttrycker i reportaget. Som att det är OK om man är en vuxen och ”fin” dam att torka händerna på andra (tänk er hennes ramaskri om barn gjort detsamma). Som att motivera hård disciplin med att barn kan vara onda psykopater.
Det är förbannat upprörande att hon tjänat en miljard på skolan men det är minst lika upprörande att en människa med hennes värderingar och idéer fått starta en skola ö h t. Är det rimligt att eleverna betalar i kunskap och förmågor för att få studiero? En studiero som, av informationen på IES’ hemsida kommer av att man jobbar med yttre disciplinering, inte med att utveckla eleverna som människor. De ”ethical guidelines” som anges är rena skämtet. Det står inget om att respektera barnen men däremot om hur man ska bete sig när man marknadsför skolan och att man alltid ska kunna stå för vad man gjort inför media.
Utdrag ur artikel i Arbetsvärlden, om att elever från fristående skolor klarar sig sämre på gymnasiet:”Lärarens bild är att eleverna i gymnasiet som tidigare har gått i Engelska skolan har lärt sig mycket utantill.− Bristerna låg inte i att de fått undervisning på engelska och hade svårt med undervisning på svenska, utan i att de hade svårt att analysera och lösa problem. De hade arbetat mycket med utantillinlärning men så fort undervisningen kom utanför detta så blev det svårt.”


Vittnesmålet från den här fd eleven är också intressant.”De är en del av ett system där man indirekt försöker sålla ut vilka som ska ta del eller inte av den pedagogik de presenterar. De lätthanterliga eleverna, nördarna, är de som bidrar till vinstmarginalen och sållandet sker genom indirekta försök att exkludera andra från gemenskapen. Jag tror ingen inom Internationella Engelska Skolan har som mål att skapa diskriminerande strukturer, men det blir en följd av skolans inriktning och jakt på vinst.”
I DN-reportaget intervjuas en forskare om vad IES egentligen är för skola och kallar den för ”en medelklassfälla”:

”Utbildningsforskaren Petter Sandgren vid Stockholms universitet är specialiserad på elitskolor. Han kallar Internationella engelska skolan för en ‘medelklassfälla’. Skolan profilerar sig som en elitskola med ordning och reda och höga krav men den faktiska samhällseliten sätter sina barn i stiftelseägda skolor.”

 
Föräldrar med ambitioner för sina barn sätter dem alltså på en skola som utlovar att vara lite finare och bättre och mer ambitiös än andra skolor – och blir lurade på konfekten. Gott åt dem? Jo, men det drabbar deras barn. Och vårt samhälle.

Lämna en kommentar