Sommaren 2019, del 1

Hej! Nu är sommaren, eller i alla fall semestern officiellt över. Ännu finns det väl ett litet hopp om att några varma sensommardagar ska dyka upp, men än så länge ser det mörkt ut. Så oerhört deppigt på ett sätt, nu är det över liksom. Det man lever för i ett helt år bara försvinner i ett svep. Jag älskar verkligen sommaren, Gud vad jag lever upp när det är sol. Våren är också fantastisk, men sommaren är ändå slående. I alla fall, jag har haft en helt fantastisk sommar som jag tänkte berätta om här i bloggen. Linus hade hela fem veckor semester vilket var helt otroligt passande denna första sommar som en liten familj. Jag kommer att dela upp inläggen i två eller tre olika delar, vi får se hur det blir. Här kommer i alla fall första delen av vår sommar då vi inledde med en brakande inflyttningsfest för att sedan vara på resande fot.  Linus gick på semestern på fredagen och lördagen efter hade vi  "the fest" som vi planerat sedan dagen vi flyttade in i huset. Vi hade bjudit alla våra fantastiska vänner och temat var "sommar-fest a la poolparty". Vi hade tur i oturen med vädret dock, då prognoserna visade katastrofväder men dagen till ära var det uppehåll hela dagen plus lite sol till och med. Men det var inte tillräckligt varmt för att bada i poolen. Festen blev i alla fall otroligt lyckad med en inledande tipspromenad om alla gästerna och sedan var det full on FEST hela natten lång. Så roligt!  Jag och Linus på festen <3  Jag var lycklig över att vara barnledig för första gången en hel natt och njöt av att känna mig som MIG SJÄLV igen tillsammans med alla mina vänner.  Jag hade slagit på stort och hade en riktig BLÅSA kvällen till ära.  Bjöd på sommarsnittar och välkomstdrink.  Innan vi ansiktet fallerar tog vi tjejer en obligatorisk bild ;)  Sedan var det tipspromenad runt huset.  Efter ett tag bjöds det på hamburgare som mingelmat. Sedan blev det frivilliga sommarlekari form av luftgevärsskjutning och bear pong.  Jag satt mest och pratade och drack vin, det är mer min melodi hehe ;)  Tjejbad i jacuzzin var givet!  Sedan kunde sommaren starta. Här är jag och min älskling en morgon på altan då jag drack mitt morgonkaffe.  Vi bjöd över Anton och Alice en tisdag och hade skaldjursfrossa i växthuset. Myyys!  Mumsets mums!  Charles och Cornelis, kusinerna <3  Sedan var det dags för vår lilla minisemester i Sverige. Allt blev spontant bokat och vi packade in oss i bilen med sikte mot Österlen. Här gjorde vi ett första stopp i Karlskrona. En jättehärlig stad som vi inte visste så mycket om men båda gillade. Här satt vi på ett jättehärligt ställe vid havet och avnjöt det första semesterglaset.  Sedan vandrade vi runt heeela Karlskrona typ och tittade på allt möjligt som uppkom på vägen. Aldrig utan lite drickpaus här och var. Här stannade vi till vid en restaurangbåt och satt och pratade en stund.  Sedan promenerade vi vidare och slank in på ett båtmuséum som vi gick förbi. Ingen av oss är väl superintresserade av båtar men det var gratis att gå in så why not hehe!  Sedan satte vi oss på en jättefin hotellbar precis vid havet och njöt av mat och vin. Cornelis fick ny blöja och pyjamas inne på toaletten och sedan somnade han i vagnen med en flaska och kort promenad. På det sättet kunde jag och Linus avnjuta middag efter middag varje kväll resten av semestern. Så smidig bebis att ha med på allt!  (Tack mamma för alla ovärderliga tips som du gav de första månaderna av Cornelis liv. Tex tjatade hon TIDIGT om att vi skulle söva honom i vagnen varje kväll, även hemma. "Varför det?" undrade jag men mamma sa att det var bra om vi var iväg någonstans i framtiden, för då kunde han alltid sova i vagnen eftersom det är hans "trygga plats".  Jag tänkte väl inte så mycket på att det skulle komma en sådan tid just när hon sa det, men där hade hon ju väääldigt rätt. Det har aldrig varit några problem att ta med honom överallt och få honom att sova i vagnen, snarare tvärtom, ibland har vi inte ens kunnat söva honom utan vagnen. Dessutom visade mamma hur jag skulle bulla upp med en flaska och sedan gå/dra lite samtidigt som han åt själv. Också ett tips som typ varit livsavgörande för hur vi kunnat leva våra liv haha. Han har somnat som en stock på det sättet sedan han började ta flaska till natten och det har varit så himla skönt eftersom han inte tar napp. Jag ammar fortfarande dock, men mest på nätterna. På dagarna är det bara mat + flaska som gäller och det är faktiskt väldigt smidigt, särskilt när man gör på det här sättet. Det har inte varit några större problem med att söva honom på dagarna heller sedan vi började göra såhär. Promenad och flaska, då däckar han hehe)   Här är mina älsklingar på hotellet i Karlskrona innan klockan slagit 22 hehe. Jag tycker inte att det är jättestor skillnad på våra liv från innan vi fick barn faktiskt, det har den här sommaren bevisat. Det enda är att det är mindre mängder alkohol samt tidigare kvällar. En "helkväll" för oss innebär att man är i säng omkring 21-22 haha! Men det är underbart. Det har varit viktigt för mig att bevara min personlighet och mina intressen (vilka är typ middag, vin och djupa samtal hehe) trots att jag har blivit mamma. Det har inte varit några problem och allt blir bara roligare med Cornelis vid min sida.  Efter Karlskrona åkte vi vidare, här är lite amningspaus i bilen när lillen inte ville sitta i babyskyddet längre. Han var för övrigt SÅ duktig i bilen påväg ner dagen innan. Vi åkte i hela 5 och en halvtimme utan stopp. Jag satt i baksätet och underhöll honom med olika leksaker, papperspåsar, babblarna men framför allt: SNÖRET på min väska. Haha bästa leksakerna är det som inte är leksaker på riktigt...  Vi anlände till SIMRISHAMN som från och med nu är en av mina favoritplatser på jorden. Alltså vi hade det så himla bra i den lilla hamnstaden!  Vi hade egentligen bokat ett bed and breakfast mitt ute på en åker en bit ifrån Simrishamn, men när vi kom dit kände vi bara: NEJ det är här vi ska vara. Så jag sprang in på ett hotell och chansade om de hade några rum kvar och de hade dem. Så vi packade ur oss från bilen och svirade om till strandkläder direkt. Det låg nämligen en strand bara 5 minter från hotellet och det var ju sooool. Här på bilden är Cornelis första upplevelse av att ha fötterna i sanden. Alltså hur söt?  Mannen av ordning borstar bort sanden.. hehe ;)  Så mysigt att vara på stranden med vår älskling. Jag gick en liten promenad med min älskling i famnen och sedan satte vi oss vid en bod och njöt av tillvaron. Min son på semester <3  Min son!  När det var sovdags lade vi honom i vagnen (med flaska hehe) och sedan sov han gott i skuggan. Jag och Linus kunde ligga och sola tillsammans som förr i tiden. Så härligt!  När vi hade varit på stranden i några timmar gick vi tillbaka mot hotellet för att göra i ordning oss. Precis då somnade Cornelis så vi beslutade att Linus skulle gå in och duscha medan jag stannade ute och väntade på min tur. Alltså denna stund var helt MAGISK verkligen. Jag satte mig på en sten vid havet och läste denna bok (som för övrigt är sååå bra). Vid sidan om mig låg Cornelis och sov i vagnen. Det var en sån där stund då jag kände att livet var komplett. Allt har fallit på plats.  När vi båda hade duschat och svirat om, gick vi mot centrum. Vi gick omkring och strosade på kullerstenar och butiker, sedan hittade vi en helt magisk liten restaurang som vi bestämde oss för att ta ett glas på. Det var som en liten innegård med en bar på ena sidan, och på andra sidan var restaurangen. I den pittoreska baren kunde man sitta och ta ett glas och lite plock innan man åt mat.  Vi satt här inne i kanske två timmar och bara tittade på den vackra miljön och allt folk. Det var så mysigt. Cornelis sovtid började närma sig och han ville vara i famnen och mysa lite innan.  Sedan gjorde vi kväll för honom genom att byta till pyjamas och ny blöja, Linus tog ett varv med vagnen medan jag fick sitta kvar och dricka ett glas bubbel. Här har Linus kommit tillbaka med en sovande Cornelis och vi sitter och väntar på att få vårat bord i restaurangen (var väldigt högt tryck på folk).  Så fin och inspirerande inredning!  Det här är den bästa stunden på hela semestern. När jag och Linus satt på denna helt MAGISKA innegård till restaurang och pratade i timmar. Åt dessutom varsin helt ljuvliga pizzor. Cornelis låg bredvid oss i vagnen och sov hela tiden <3  Dagen efter var det lite mulet och vi beslöt oss för att åka till Ystad och titta in den staden lite.  Det är ju helt otroligt fina byggnader på Österlen, som en saga. Jag och Linus var dock inte helt imponerade av staden Ystad. Jag vet inte om det tråkiga vädret påverkade vårt intryck men efter lite kik i butiker och en kaffe på ett fik kände vi oss nöjda och beslutade oss för att åka tillbaka till underbara Simrishamn.  Väl tillbaka i Simrishamn satte vi oss i hotellets mysiga trädgård och avnjöt ett glas. Och solen var tillbakaaa <3  Det här snygga setet shoppade vi till vår lille son inne i Ystad.  Promenad på Simrishamns gator. Promenerade lite runt Simrishamn innan vi gick tillbaka till hotellet för att återigen byta om inför kvällen.  Satte oss på en restaurang i hamen och tog ett glas.  Sedan vandrade vi vidare mot centrum. Så fin växtlighet på Österlen.  Här är den lilla gågatan i Simrishamn centrum (ser ut som att kvinnorna på bilden är medvetna om att jag tar kort men det tror jag inte att de var haha).  Tog en drink på en restaurang i centrum. Den här drinken heter "Sommar på Österlen" och jag kände bara att det är ju LIVET. Vill typ ha alla mina semestrar här i framtiden.  När klockan började närma sig 19 bytte vi om på lillen i vanlig ordning, sedan gick vi på en restaurang och åt middag medan han sov.  Denna kväll blev det dock VÄRLDENS oväder och vi satt på ett "växthus-resaurang" vid havet så det bara smattrade på glaset plus åskande och blixtrade något kolossalt, så vi blev lite obekväma och kastade i oss maten och gick därifrån. Cornelis vaknade pga detta och var pigg som en lärka så vi beslutade oss för att vänta ut honom och gå till ica och handla godis. Det blev ett så himla mysigt avslut på vår vistelse i Simrishamn, med en stor godispåse på hotellrummet och vår spralliga lilla son som var sådär mysig som bebisar är när de är lite pumsiga men ändå glada <3  Dagen efter åkte tackade vi Simrishamn för en underbar tid och sedan packade vi in oss i bilen igen. Denna gång styrde vi mot Åhus men innan dess stannade vi på Stenshuvud strand vilket till viss del levde upp till förväntningarna om "Sveriges finaste strand". Jag tycker nog att Gotland och Öland har snäppet vassare stränder, men denna var förstås helt magisk ändå. Det kändes som att var utomlands.  För att komma till stranden gick man igenom en helt otrolig nationalpark.  Sedan åkte vi mot Åhus. Anledningen till att vi åkte dit var för att Linus pappa med familj var där på handbollscup och vi hade fått lov att sova i den lilla stugan som de hade hyrt i några nätter. Innan vi åkte till boendet stannade vi på ett jättemysigt ställe i Åhus centrum och åt lunch. Så fin inrening som jag blev inspirerad av!  Sedan anlände vi till stugan. Här är Linus och hans pappa som tagit en öl i solskenet.  Efter att vi installerat oss hos dem gav vi oss ut för att checka in Åhus.  Åhus var också helt fantastiskt! Jag skulle absolut kunna tänka mig att åka hit igen. Här har vi stannat på ett ställe i hamnen och tagit ett glas.  Och en charkbricka hehe. Vet inte hur många charkbrickor jag har ätit denna sommar.. Tar igen alla jag missat under graviditeten haha! Sedan gick vi tillbaka till stugan och då vankades det middag i trädgården mellan grabbarnas matcher (Linus småbröder på bilden). Cornelis sover i vagnen som vanligt haha. Jag och Linus åt dock inget för vi skulle gå ut på restaurang på kvällen.  Åt helt magiska revbenspjäll denna kväll sedan satt vi och pratade i kvällssolen i på restaurangen som låg på bryggan i hamnen. Ytterligare en fantastisk kväll helt i vår smak!  Lilla gubben som sov i vagnen bredvid <3  Promenerade hemåt i kvällen och lade oss tidigt.  Dagen efter följde vi med till cup-området och tittade på Arwid som spelade match. Cornelis var lika glad som vanligt att se så mycket folk omkring sig.  Efter att ha sett några matcher gick jag och Linus in i centrum för lunch och handling inför kvällens middag. Sedan gick vi tillbaka och tittade på en match till på kvällen. Här är Cornelis precis innan sovstund med sin lilla pyjamas och jeansjacka. Spännande att titta på match tyckte både pappa och son.  Jag och Linus gick tillbaka till stugan för att påbörja middagen som vi skulle bjuda på som tack för att vi fick sova i stugan i två nätter. Det här bjöd vi på, mmmm...  Dagen efter tog vi en sista morgonpromenad i Åhus och tittade in en av stränderna.  Så vackert!  Och denna fantastiska bild får avsluta en helt magisk semestervecka. Det var helt otroligt att resa som familj. Jag kände verkligen att vi växte och lärde oss så mycket dessa dagar. Jag och Linus är verkligen ett team när det kommer till Cornelis. Och Cornelis är en exemplariskt liten bebis som är så lätt att ha att göra med. Jag kommer alltid minnas detta som några av de lyckligaste dagarna i mitt liv <3  Nu till min stora fråga: borde inte jag (eller Linus?) bli ambassadör för Emmaljunga efter alla dessa semesterbilder på Linus och vagnen? Hahahaha...