WE-hinder: Parallellslalom

Parallellslalom är ett WE-hinder som kräver precis samma material att bygga med som enkelslalom, som jag beskrev för ett tag sedan: https://stuterikry.blogg.se/2022/september/we-hinder-enkelslalom.html
Ofta kan de vara hopbyggda på tävling så att raden med pinnar för enkelslalom utgör ena raden pinnar i parallellslalom.
Hur svårt hindret blir beror både på vilken gångart och eller övergångar som man ska göra, och förstås på antal pinnar och deras avstånd. Detta beskrivs tydligt i reglerna (
 

Hindret består av 7 stycken cirka 2 meter höga pinnar med fot som inte är fastsatt i marken, utplacerade på två parallella linjer med 3 respektive 4 pinnar i varje. Det inbördes avståndet mellan pinnarna i varje rad och mellan raderna ska vara 6 meter. Raden med det lägre antalet pinnar ska vara placerad så att varje pinne befinner sig halvvägs mellan två pinnar i den andra raden. Avståndet mellan pinnarna och raderna får ökas med hela meter upp till 8 meter t.o.m MsvB.

Hindret påbörjas åt det håll som framgår av banskiss och rids som dressyrens serpentiner över medellinjen med bågar runt pinnarna och rakställning mellan bågarna. Mellan varje båge sker omställning och eventuella byten/övergångar enligt banskiss centrerat mellan raderna av pinnar.

LE-LD - antalet pinnar ska minskas till 3 eller 5

LC-MsvB - antalet pinnar ska minskas till 5

Msv A-Svår - antalet pinnar kan minskas till 5 av utrymmesskäl

Deb - hindret får inte användas

LE-LC - skritt eller trav

LC-LB - trav, med eller utan avsaktning 1-3 skrittsteg eller varannan båge i skritt

LA - galopp, med avsaktning 1-3 skrittsteg eller varannan båge i annan gångart

MsvB -Svår - galopp med byte i språnget.

Det som är viktigt vid bedömningen i teknikmomentet är:

-Symmetrin i bågarna samt spårning, harmoni och precision och kvaliteten i gångartsväxling/omställning/byte i språnget.

- För godkänt betyg krävs att omställning/gångartsväxling/rent byte i språnget alltid sker med precision på rätt ställe, samt ställning/böjning, spårning i bågarna och rakriktning däremellan.

I speed handlar det "bara" om att rida hela vägen så fort man kan och utan att välta ner något. Som vanligt brukar korta vägar löna sig mer än alltför högt tempo. Kan man kombinera det så är det förstås bäst.

Ella och Aska får illustrera hindret som det var på förra årets DM, då de red lätt B. I teknik reds då hindret i trav och med skrittsteg mellan varje båge, och i speed valde de att gasa så bra de kunde i trav (rätt bra!). (andra bilden och de båda sista är från speed)

 
0 kommentarer